سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
ترجمه مقاله حالتبرداری و مدل سازی زمان اجرای برنامه
ترجمه مقاله حالتبرداری و مدل سازی زمان اجرای برنامه
دسته بندی مقالات ترجمه شده
بازدید ها 3
فرمت فایل docx
حجم فایل 6888 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
ترجمه مقاله حالتبرداری و مدل سازی زمان اجرای برنامه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

عنوان انگلیسی مقاله: checkpointing and the modeling of program execution time

عنوان فارسی مقاله: حالتبرداری و مدل سازی زمان اجرای برنامه

فرمت فایل ترجمه شده: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 16

ترجمه ی سلیس و روان مقاله آماده ی خرید می باشد

قیمت : 16500 تومان

چکیده ترجمه :

روش معمول مورد استفاده برای کاهش زمان اجرای برنامه های طولانی مدت است.با محرک ، وضعیت برنامه در حال اجرا را که به صورت متناوب است را می توان آزاد کرد.پس از وقوع یک شکست،برنامه سابق اجرا می شودو از اول دوباره شروع نمی شود.با توجه به اینکه محرکه همیشه می تواند مفید باشد و اگر این باشد یک استراتژی مطلوب ممکن است به طوری که برای به حداقل رساندن زمان اجرای مورد انتظار و یا به حداکثر رساندن احتمال زمان اجرای بیش از حد بحرانی عمل کند.در این فصل ما چندین مدل از محرکهو بهبود در برنامه را بر حسب به دست آوردن توزیع زمان اجرای برنامه معرفی می کنیم.ما با مراجعه به برخی از نتایج موجود و همچنین معرفی و تجزیه تحلیل مدلهای جدید اقدام می کنیم.نشان داده شده است که انتظار می رود اجرا به طور خطی(نمایی)نیاز به محرکه دارد.علاوه بر این ، این مدل م تواند در مقایسه با استراتژی های مختلف محرکه و برای تعیین فاصله بهینه بین باررک مورد استفاده قرار بگیرد.در طول فصل و در هر زمان که مناسب است،سعی کنید کارهای تحقیقاتی دیگر را اضافه کنید.

1-مقدمه :

تحمل خطا یکی از ویژگیهای مرد نظر در برنامه های کاربردی نرم افزارهایی است که به مدت طولانی ممکن است در انواع زمینه ها از جمله محاسبات فشرده عددی شبیه سازی سیستم های پیچیده ،نمایش پایگاه های داده هی بزرگ به کار رود.قابلیت اطمینان از چنین برنامه های کاربردی ممکن است به یک علت خارجی به خطر بیافتدمانند قطع شدن برق،شکستن دیسک،شکست پردازنده و انواع دیگر اختلالات در عملکرد سیستم و یا به دلیل خطرات دائمی مانند آنهایی که در خود برنامه وجود دارد باشد.تکنیکهای تحمل خطا(مانند فصل4-1)را میتوان به منظور افزایش قابلیت اطمینان از چنین برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار داد.با این حال اغلب مستلزم هزینه و یا منابع اضافی است.به عنوان مثال اضافه کردن به عنوان مثال اضافه کردن یک قابلیت راه اندازی مجدد پس از نو سازی می تواند موفقیت آمیز باشد





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : چهارشنبه 94/11/28
تحقیق پاورپوینت در مورد قنات
تحقیق پاورپوینت در مورد قنات
دسته بندی مقاله و تحقیق
بازدید ها 4
فرمت فایل pptx
حجم فایل 4935 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
تحقیق پاورپوینت در مورد قنات

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

قنات

مجموعه ای از چند میله و یک کوره (یا کوره های) زیر زمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه (یا لا یه های) آبدار مناطق مرتفع زمین یا رودخانه ها یا مردابها و برکه ها رابه کمک نیروی ثقل و بدون کاربرد نیروی کشش و هیچ نوع انرژی الکتریکی یا حرارتی با جریان طبیعی جمع آوری میکند و به نقاط پست تر می رساند .

چگونگی ابداع قنات
هانریگوبلو کارشناس مسایل آب معتقد است که قنات، ابتدا یک فن آبیاری نبوده، بلکه به طور کامل از تکنیک معدن نشأت گرفته و منظور از احداث آن جمع‌آوری آبهای زیرزمینی مزاحم (زه آبها) به هنگام حفر معادن بوده است.... تردیدی نیست که در گستره فرهنگی ایران، از معادن «مس» و احتمالاً «رویِ» موجود در کوههای زاگرس، در جریان هزاره دوم قبل از میلاد مسیح بهره‌برداری شده است.
او معتقد است که ایرانیان نخستین که به کار کشاورزی اشتغال داشته‌اند، چون آب رودها، چشمه‌ها و غیره را مردمان بومی آسیا اشغال کرده و با آن کشاورزی می‌کردند، سعی کرده‌اند، با ساکنان بومی درگیری نداشته باشند و لذا از هر منبع آبی دیگر کشور استفاده کنند و ترجیح داده‌اند در جاهایی اقامت و کشاورزی کنند که هنوز کسی در آنجا وچود نداشته است. در این اثنا، در بعضی نقاط جویهایی را دیدند که آب در آن جاری است و این آبها تقریباً ثابت و دائمی نیز می‌باشد.

قنات در افسانههای ایرانی
مشهورترین افسانه‌های قدیمی ایران که فردوسی در شاهنامه به نظم آورده است و به نظر می‌رسد با افسانه‌هایی از یک قرن جلوتر به زبان عربی از سوی ابوجعفر طبری ایرانی (که در دربار بغداد می‌زیسته) نوشته شده منبع الهام مشترکی داشته‌اند. این افسانه‌ها یک سلسله ابداعات تکنیکی و ازجمله بهره‌برداری از معادن و کانالهای آب ضروری برای کشاورزی را به هوشنگ، از نخستین پادشاهان سلسله اسطوره‌ای پیشدادیان نسبت می‌دهد.





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : چهارشنبه 94/11/28
تحقیق در مورد شغل آرایشگری
تحقیق در مورد شغل آرایشگری
دسته بندی مقاله و تحقیق
بازدید ها 6
فرمت فایل docx
حجم فایل 178 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 8
تحقیق در مورد شغل آرایشگری

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

از زمان های بسیار دور، زنان و مردان به وضع ظاهری خود اهمیت می دادند؛ به همین دلیل شانه، آینه، قیچی و ... را اختراع کردند. همزمان با گسترش شهرنشینی، محلی مخصوص و جداگانه (برای زنان و مردان) تاسیس شد تا هر یک مو و صورت خود را در آن مکان آراسته سازند.

اگر به آرایشگری علاقه داشته و از روبرو شدن با افراد مختلف لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد. در طول تاریخ بشر زیبایی و آراستگی مورد توجه همه بوده است. ظاهر افراد تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت افراد می باشد و در ارتباطات اجتماعی موثر است. از دلایل اصلی اهمیت داشتن آرایش برای افراد، پوشاندن عیب های موجود در مو و پوست و زیباتر شدن می باشد. آرایشگری فن و هنری است که به زیباتر جلوه دادن ظاهر افراد (پوست، مو و ...) می پردازد. آرایش به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است. در کشور ما آرایش بیشتر برای خانم ها و پیرایش برای آقایان استفاده می شود.

فهرست مطالب :

مقدمه

شرح شغل

دیپلم آرایشگری

وظایف آرایشگر

مهارت و دانش مورد نیاز آرایشگری

نحوه ورود به شغل آرایشگری

فرصت شغلی و بازارکار آرایشگری

وضعیت استخدام این شغل

میزان درآمد آرایشگر

شخصیت های مناسب این شغل

مقدمات و الزامات مورد نیاز جهت راه اندازی شغل

ویژگی های متصدی شغل

سرفصل های آموزشی مربوطه

بررسی قابلیت افزایش ظرفیت شغلی

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید

برآورد مدت زمان راه اندازی شغل

نتایج حاصل از راه اندازی شغل

مراجع ذیربط در رابطه با راه اندازی شغل

منابع

ضمیمه : آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاھھای فنی و حرف های آزاد (11 صفحه PDF)





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : سه شنبه 94/11/27
مقاله درباره آداب معاشرت
مقاله درباره آداب معاشرت
دسته بندی مقاله و تحقیق
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 106 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مقاله درباره آداب معاشرت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

چکیده

از آن رو که توجه و بررسى در زندگى ائمّه اطهار علیهم السلام به عنوان پیشتازان مسیر کمال و سالکان حقیقى راه دوست، براى شیعیان متأسى بسیار حایز اهمیت است و نیز به دلیل آنکه انسان موجودى اجتماعى است و علم به آداب معاشرت در حسن معاشرت او بى تأثیر نمى باشد، بررسى کلام آن بزرگواران پیرامون این مبحث لازم و ضرورى به نظر مى رسد. تحلیل مجموعه گفتار امام حسن مجتبى علیه السلام، به عنوان نمونه تمام عیار انسان کامل در باب آداب معاشرت، به طور قطع چراغ فروزانى براى دوست داران وصول به صراط مستقیم مى باشد. هدف پژوهش، آشنایى با آداب معاشرت و سازوکارهاى آن در متون دینى با تأکید بر کلام امام مجتبى علیه السلام است. تلاش در جهت کاربردى کردن آثار و دستاوردهاى حاصل این تحقیق براى نسل جوان و آگاهى ایشان از «اندیشه ناب امام حسن علیه السلام» به عنوان دومین راهبر دینى این مقاله مى باشد.

کلیدواژه ها: آداب، معاشرت، کلام، امام مجتبى علیه السلام، ائمّه اطهار علیهم السلام، اجتماعى، اخلاق.

مقدّمه

حسن معاشرت، مصاحبت نیکو و رفتار پسندیده از دستورات مورد تأکید قرآن کریم، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آلهو پیشوایان معصوم علیهم السلاممى باشد. بررسى آداب و احکام معاشرت در کلام هریک از ائمّه اطهار علیهم السلامراه گشاى مسیر سعادت انسان هاى مؤمن است؛ به ویژه آنکه جنبه هاى آداب معاشرت در سخنان امام مجتبى علیه السلام به عنوان دومین امام شیعیان کمتر مورد توجه قرار گرفته و بحث و بررسى پیرامون آن مى تواند براى هر سالکى مثمرثمر واقع شود. امام حسن علیه السلام «سرور جوانان اهل بهشت» و نیز «کریم اهل بیت» نامیده شد و همین رفتار کریمانه و ادب برخورد و بزرگ منشى و رعایت آداب معاشرت این امام زبانزد عام و خاص بوده است. با توجه به اینکه مطالعات و تحقیقات گسترده اى پیرامون زندگى امام حسن علیه السلام انجام گرفته، اما طبق شواهد و قرائن، تاکنون تحقیقى جامع و روش مند پیرامون تحلیل مجموعه سخنان ایشان با تکیه بر جنبه هاى آداب معاشرت در طول حیات ایشان، صورت نگرفته است، به ویژه آنکه عمده تألیفات و تحقیقات پیرامون آن حضرت تنها حول محور صلح ایشان و آثار آن انجام گرفته است. از این رو، تحقیق حاضر درصدد است با تکیه بر منابع تاریخى معتبر در سخنان قطعى و مسلم آن حضرت، مهم ترین آموزه ها پیرامون آداب معاشرت در کلام آن امام همام را مورد بررسى و مطالعه قرار دهد.

فهرست مطالب :

چکیده 2

مقدّمه. 2

خانواده، اولین مدرسه آموزش مهارت هاى اجتماعى.. 3

مربیان و معلمان و نقش آنان در تربیت اجتماعى در کلام امام مجتبى علیه السلام. 5

نقش محیط و محافل تربیتى در تقویت معاشرت صحیح اجتماعى.. 6

نقش دوست و دوست گزینى در روابط و اخلاق اجتماعى.. 7

آداب معاشرت و حفظ حقوق همسایگى.. 10

داشتن روحیه نشاط اجتماعى و نقش آن در تحکیم روابط اجتماعى.. 11

تحیت و تشکر و نقش آن در تحکیم روابط اجتماعى.. 12

مشورت و روحیه جمع گرایى.. 13

توجه به فقرا در زندگى اجتماعى.. 14

بارزترین نکات اخلاق اجتماعى امام مجتبى علیه السلام. 17

متواضع و فروتن.. 21

صبور. 22

ارزش عفو در کلام امام. 24

نتیجه گیرى.. 26

پی‌نوشت‌ها: 26

منابع. 28





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : یکشنبه 94/11/25
پرسشنامه رفتار نوآورانه (کانتر)
پرسشنامه رفتار نوآورانه (کانتر)
دسته بندی پرسشنامه
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 2
پرسشنامه رفتار نوآورانه (کانتر)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

این پرسشنامه برای اولین بار در سال 1988 توسط کانتر انتشار یافت (افشاری و انعامی، 1385). پرسشنامه رفتار نوآوری حاضر، شامل 8 سوال می باشد که به وسیله سرپرست هر قسمت و برای کارکنان، تکمیل می شود. این پرسشنامه با تأکید بر نگرش سرپرستان، میزان ابتکار و نوآوری سازمانی را در بین کارکنان بررسی می کند. با تأکید بر نمره ای که هر یک از کارکنان در این پرسشنامه به دست می آورند، می توان تا حدودی از میزان نوآوری سازمانی آنان، آگاهی یافت.

این پرسشنامه در حوزه ی تحقیقاتی و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند اطلاعات ثمربخشی را در حیطه ی تصمیم گیری های سازمانی و در حوزه های گزینشی، فراهم سازد.

این پرسشنامه شامل 8 جمله توصیفی است. سرپرست گرامی، لطفا کارمند تحت نظارت خود را با توجه به موارد زیر ارزشیابی نمایید.





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : یکشنبه 94/11/25
پایان نامه اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف
پایان نامه اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف در 135 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی معارف و الهیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 80 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 135
پایان نامه اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

پایان نامه اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف در 135 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست

امکان و ضرورت معاد
مقدمه
1- پیشینه تاریخی
بازگشت ، چگونه ؟ !
2- فلسفه معاد :
الف ـ واژه دنیا
ب ـ دنیا برای آخرت :
ج- از دنیا باید به میزان نیاز برگرفت:
د- معانی دنیا و آخرت
هـ ـ تفاوت انبیاء و اولیاء با سایر مردم در توجه به دنیا
و- دنیا دار ثواب و عقاب نیست
ز- محرومیت انسان از دنیا نشانه لطف حق به اوست
ح- تفاوت آتش دوزخ با آتش دنیا:
ط- شناخت دنیا و آخرت موجب حب آخرت
ی – نقد نظریه غلبه خوب یا رجاء در دنیا و آخرت
ک – رسوایی جدال کننده در دنیا و آخرت
ل _ عدم معرفت حقیقت نعمت و عذاب آخرت در این دنیا
م ـ در نکوهش دنیا :
ن ـ در صفت دنیا
س ـ در باب فانی بودن دنیا
ع ـ در فضیلت پیامبر و تحقیر دنیا
ف ـ در توصیف دنیا و آخرت
4/2- دلایلی بر قاطعیت و اثبات معاد
1/4/2- آفرینش نخستین دلیل قاطعی است بر معاد.
2/4/2- اعتقاد به معاد یک امر فطری است.
3/4/2- بازتاب معاد در زندگی انسانها.
4/4/2- دلایل عقلی معاد .
الف ـ برهان حکمت :
ب ـ برهان عدالت :
ج ـ برهان هدف :
د ـ برهان نفی اختلاف :
5/2- قرآن و مسئله معاد
1/5/2- معاد جسمانی:
2/5/2- استدلالهای قرآن بر معاد
3- مرگ
1/3- ماهیت مرگ از نظر قرآن
2/3- در آستانه مرگ
3/3- فشار قبر
4/3- خوف از مرگ
5/3- تناسب صورت اخروی با ملکات نفس در هنگام مرگ
6/3- علل کراهت ناقصان و متوسطان و کاهلان از موت
7/3- مومنان از مرگ کراهت ندارند بلکه ترسانند
8/3- دیدار پیامبر ، ائمه و فرشتگان هنگام مرگ
9/3- در سفارش به تقوی و ذکر مرگ
10/3-برزخ
4- معانی روح
1 / 4 – مسأله روح در قرآن
2/4- اشکال کافران و پاسخ قرآن
5- عقاید معتقدان به تناسخ
6- خصوصیات زندگی روح در عالم برزخ
7- قیامت :
1/7-افراد در قیامت چگونه می‌شوند :
2/7- نامه اعمال انسانها :
3/7- رستاخیز بزرگ
1/3/7- پرسش و حسابرسی اعمال :
2/3/7- پل صراط یا گذرگاه خطرناک دروزخ :
3/3/7- گواهان محشر
4/3/7- نابودی جهان و زنده شدن مردگان
5/3/7- شبه آکل و مأکول
6/3/7- قطعیت قیامت کبری از نظر قرآن
7/3/7- استدلالهای قرآن در مورد قیامت
8/3/7- شفاعت
8- بهشت و جهنم :
1/8- بهشت :
2/8- جهنم :
3/8- اختلاف در مخلوق و موجود بودن بهشت
4/8- خداوند جوینده دانش را به بهشت می‌برد
نتیجه :
فهرست منابع و مأخذ

فهرست منابع و مأخذ

1- معاد از آیت‌الله شهید دستغیب ( دفتر انتشارات اسلامی)

2- معاد انسان و جهان از جعفر سبحانی ( کتابخانه صدر)

3- قیامت نزدیک است از علی شیرازی ( نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی )

4- دورنمای رستاخیز در ادیان و قرآن از غلامرضا خسروی حسینی تألیف سید قطب ( انتشارات مرتضوی)

5- معاد در نگاه عقل و دین از محمدباقر شریعتی سبزواری ( دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

6- مبدأ و معاد از آیت‌الله جوادی آملی ( انتشارات الزهرا ” س ” )

7- معرفت الروج ازنور علی الهی ( انتشارات جیحون )

8- معاد از محسن قرائتی ( دفتر انتشارات اسلامی )

9- شرح چهل حدیث از امام خمینی (ره) ( مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی)

10- نهج‌البلاغه از امام علی (ع) گردآورنده سید شریف رضی و ترجمه عبدالمحمد آیتی

11- قرآن مجید

12- تفسیر المیزان از علامه طباطبایی

مقدمه

بحث ما درباره مسأله معاد است. مسأله معاد از نظر اهمیت، بعد از مسأله توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است. پیغمبران ( و بالخصوص آنچه از قرآن در باره پیغمبر ما استفاده می‌شود) آمده‌اند برای اینکه مردم را به این دو حقیقت مؤمن و معتقد کنند: یکی به خدا ( مبدأ ) و دیگر به قیامت و یا فعلاً به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چیزی است که برای یک مسلمان ایمان به آن لازم است، یعنی چه؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست که چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است، پس ایمان به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است. ما بعضی چیزها داریم که باید به آنها معتقد بود، به این معنا که اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفک نیست، ” باید ” به این معناست نه به معنی تکلیف، به معنی این است که انفکاک‌پذیر نیست که انسان به پیغمبر و اسلام ایمان و اعتقاد داشته باشد ولی به این چیز ایمان نداشته باشد. مثلاً روزه ماه رمضان ، می‌گویند که روزه ماه رمضان از ضروریات اسلام است. اگر کسی روزه نگیرد و بدون عذر روزه بخورد، این آدم فاسق است ولی اگر کسی منکر روزه باشد، از اسلام خارج است، چرا؟ برای اینکه اسلام ایمان به وحدانیت خدا و ایمان به پیغمبر است و امکان ندارد که کسی به گفته پیغمبر ایمان داشته باشد ولی روزه را منکر باشد، چون اینکه در این دین روزه هست از ضروریات و از واضحات است، یعنی نمی‌شود انسان در ذهن خودش میان قبول گفته‌های پیغمبر و منها کردن روزه تفکیک کند. ولی خود مسأله اعتقاد به روزه داشتن مستقلاً موضوع ایمان و اعتقاد نیست. یعنی در قرآن هیچ جا وارد نشده : ” کسانی که به روزه ایمان می‌آورند” . اما گذشته از اینکه مسأله معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام است (یعنی نمی‌شود کسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منکر معاد باشد ) در تعبیرات قرآن کلمه ایمان به قیامت، ایمان به یوم آخر آمده است، یعنی پیغمبر مسأله معاد را به عنوان یک چیزی عرضه کرده است که مردم همان‌طوری که به خدا ایمان و اعتقاد پیدا می‌کنند، به آخرت هم باید ایمان و اعتقاد پیدا کنند، که معنی آن این می‌شود که همین‌طوری که خداشناسی لازم است ( یعنی انسان در یک خدی مستقلاً با فکر خودش باید خدا را بشناسد) در مسأله معاد نیز انسان باید معادشناس باشد, یعنی پیغمبر نیامده است که در مسأله معاد بگوید چون من می‌گویم معادی هست شما هم بگویید معادی هست، مثل اینکه من گفتم روزه واجب است شما هم بگویید روزه واجب است ، نه . ضمناً افکار را هدایت و رهبری و دعوت کرده که معاد را بشناسند، معرفت و ایمان به معاد پیدا کنند.

انسان از ابتدای آفرینش بر روی زمنین تاکنون علیرغم همه پیشرفتهایی که کرده، نتوانسته است تا مسئله مرگ و نیستی خود را حل کند، زیرا مرگ انسان یکی از قوانین ثابت و پابرجای طبیعت می‌باشد. این فکر که ما از کجا آمده‌ایم؟ علّت بوجود آمدن ما چه بوده است؟ چرا باید زندگی کنیم؟ چرا باید بمیریم؟ و پس از مرگ به کجا می‌رویم؟ و سوألاتی از این قبیل همیشه بطور طبیعی ذهن هر انسان را رف نظر از عقاید، مذاهب و آرمانهای موجود در جامعه در قورن گذشته و حال مشغول نگه‌داشته و برای آن تاکنون جوابی نیافته است. بطور مثال : این فکر در شاعران معروف گذشته تأثیر و این قطعه زیبا را در این وصف سروده است:

روزهـا فکـر من این است و همه شب سخنـم که چرا غافـل از احـوال دل خویشتنـم

از کجــا آمـده‌ام، آمـدن از بهــر چــه بـــود به کـجا مـی‌رم آخـر ننمائــی وطنـــم

مانده‌ام سخت عجب،کزچه سبب ساخت مرا یا چه بودست مراد وی از این ساختنم

به هر حال پیدا کردن جواب سؤالات متعددی که انسان در این باره مطرح می‌کند زمینه‌ساز این تحقیق در خصوص امکان و ضرورت معاد می‌باشد.

ابتدا سعی می‌کنیم با یک پیش‌زمینه تاریخی از گذشته و نحوه پاسخگویی افکار، مذاهب و ایده‌ئولوژی‌های موجود در قبل از اسلام موضوع را تا حدی بشکافیم و پس از آن پاسخها و نتایج تحقیقات انجام در این زمینه را از زبان مکاتب ( خصوصاً مکتب اسلام و قرآن) را مورد بررسی قرار داده و از این راه به نتیجه‌ای که مورد نظر می‌باشد برسیم.





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : شنبه 94/11/24
پایان نامه بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی
پایان نامه بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه در 225 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 99 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 225
پایان نامه بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

پایان نامه بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه در 225 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست

فصل اول
مقدمه :
بیان مسئله:
اهداف پژوهش
اهمیت و ضرورت تحقیق
فرضیه پژوهش
تعاریف و اصطلاحات
فصل سوم
مقدمه
روش تحقیق
متغیرهای تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونه گیری
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
پرسشنامه
تفسیر نتایج هوش هیجانی
روش آماری برای تجزیه و تحلیل
فصل دوم
مقدمه
تعریف هوش از نظر پیاژه:‌
تعریف هوش از نظر بینه و سیمون:
تعریف هوش از نظر ترمن :‌
تعریف هوش از نظر وکسلر:
تعریف هوش از نظر هامفریز:
تعریف هوش از نظر بورینگ:
تعریف هوش از نظر روانشناسان:
تعریف تربیتی هوش
تعریف تحلیلی هوش
تعریف کاربردی هوش:
تاریخچه هوش:
انواع هوش
1-هوش از دیدگاه ثرندایک
2- هوش از دیدگاه اسپیرمن:
3-هوش از دیدگاه ترستون:
4- هوش از دیدگاه اشتنرنبرگ:
5- هوش از دیدگاه گاردنر:
هوش برون فردی
طبقه بندی افراد از نظر هوشی:
الف/ عقب مانده ذهنی
طبقه بندی افراد از نظر هوشی در گذشته:
ویژگی افراد خلاق از نظر مک کینون (1962):
طبقه بندی افراد خلاق از نظر والاچ و کوگان (1965): (همان منبع)
هوش و خلاقیت
الف- پرورش توانایی های خود فرد.
ب- پرورش توانایی های دیگران
تقسیم بندی افراد از نظر هوشی:
عوامل موثر بر هوش
1- تفاوت جنسی
2-جمعیت خانواده و ترتیب تولد
3-پایگاه شغلی پدر و مادر
4-پایگاه اجتماعی و اقتصادی
5-عوامل فرهنگی و محیط آموزشی
نظریه های هوش
نظریه رواسنجی
نظریه عصبی – زیستی
نظریه رشدی
1- دوره حسی – حرکتی (از تولد تا 2 سالگی):
2- دوره پیش عملیاتی (2-7 سالگی):
3- دوره عملیات عینی (7 تا 11 سالگی):
4-دوره عملیات صوری (11 سالگی به بعد):‌
نظریه شناختی و پردازش داده ها
انواع آزمونهای هوش
-آزمونهای انفرادی
1-آزمون استنفورد – بینه
الف- فرم 1960 آزمون استنفورد – بینه
ب- فرم جدید‌ آزمون استنفورد – بینه
2-آزمون وکسلر
مقیاس هوش کلامی
مقیاس هوش عملی
آزمونهای گروهی
مولفه های هیجان
شدت هیجان
پایایی هیجانی
خلوص هیجان
درون نگری:
ابعاد ارزیابی
برانگیختگی و هیجان
تعاریف هیجان :
نظریه های هیجانی
نظریه جیمز – لاک :‌
نظریه بازخورد:
نظریه کانن- بارد
نظریه فعال سازی
نظریه انگیزشی
نظریه روانکاوی:
نظریه رفتاری
اصول موضوعی نظریه هیجان
انواع اصلی رفتارهای تطبیقی
الگوی اصلی رفتاری
هیجانهای اولیه :
(بعد ترس)
(بعد شادی)
(بعد اندوه)‌
(بعد پذیرش)
(بعد تنفر)‌
(بعد تعجب)
(بعد انتظار)
مقدمه
تاریخچه بهداشت روانی
تعریف بهداشت روانی (از نظر کارشناس بهداشت جهانی) :
اهداف بهداشت روانی
تعاریف بهداشت روانی :
بهداشت روانی از نظر سازمان بهداشت جهانی:
بهداشت روانی از نظر فرهنگ بزرگ روانشناسی لاروس:
بهداشت روانی از نظر انجمن بهداشت روانی کانادا:
تعریف دیگر از بهداشت روانی:
کنگره جهانی بهداشت روانی درسال 1948 بهداشت روانی:
تعریف بهداشت روانی از نظر مکاتب مختلف روانشناسی:
مکتب زیست گرایی (گنجی، 1376)
مکتب روانکاوی (همان منبع)
مکتب انسان گرایی (گنجی، 1376)
مکتب بوم شناسی (گنجی، 1376)
اصول بهداشت روانی:
ابعاد بهداشت روانی:
1-پیشگیری نوع اول:
2- پیشگیری نوع دوم
3-پیشگیری نوع سوم (یا ثالثیه)
مکانیسمهای روانی
1-واپس زدن یا سرکوب کردن
2-تعویض یا جابجایی
3-برون فکنی یا فرافکنی
4-جبران یا تلافی
5- خیالبافی (رویا پرستی)
6-همانند سازی (تشبیه)
7-انکار یا انکار واقعیت
8-بازگشت کودک نشی، عقب نشینی
9- دلیل تراشی
10- واکنش معکوس یا عکس العمل سازی
11- تظاهر به بی میلی
12- درونفکنی
13- پرخاشگری
مقدمه
تاریخچه هوش هیجانی
هوش هیجانی از نظر استیومن:
هوش هیجانی از نظر سالوی و مییر:
هوش هیجانی از نظر تایلور:‌
هوش هیجانی از نظر بار-اُن
مولفه های هوش هیجانی بار-ان
هوش هیجانی از نظر کولمن
تعریف هوش هیجانی:
ویژگی هوش هیجانی:
دیدگاههای هوش هیجانی
دیدگاه توانمندی (پردازش اطلاعات):
دیدگاه مختلط
شاخه بندی هوش هیجانی
نگاه اجمالی به ظهور مفهوم هوش هیجانی
راههای پیشرفت هوش هیجانی:
تفاوت EQ با IQ
بی اطلاعی عمومی از هوش هیجانی:
هوش هیجانی و سلامت روان :
هوش هیجانی و موفقیت شغلی :
هوش هیجانی قابل تغییر است:
هوش هیجانی با سن ارتباط دارد:
عناصر (مهارتهای هوش هیجانی):
الف/ شناسایی حالتهای هیجانی
1-شناسایی حالتهای هیجانی خود:
2-شناخت حالات هیجانی دیگران:
روشهای ارزشیابی حالات هیجانی در دیگران
ب/ درک هیجانها
ج/ تنظیم و کنترل هیجانها
چگونه هیجانهای خود را تنظیم کنیم؟
1-جلوگیری
2-ارزیابی مجدد شناختی
3-تغییر جهت توجه
4-برنامه ریزی فعال
5-کمک خواهی
د/ استفاده موثر از هیجانها
1-استفاده موثر از هیجانها برای تقویت کارایی:
2-استفاده از هیجانها برای تاثیرگذاری در دیگران:
1/ارعاب
2/ التماس و درخواست:
3 / چاپلوسی
4/ ایجاد احساس گناه
3) استفاده از هیجانها برای بهتر کنترل کردن تعارضها
آزمونهای هوش هیجانی :
تحقیقات داخلی :

مقدمه

از دیرباز، هوش[1] بعنوان یکی از عواملی که باعث موفقیت فرد در زندگی می شود مطرح بوده است ولی مسئله مهم این است که بهره هوشی، تعیین کننده موفقیت فرد درازمدت نیست و به عبارت دیگر همیشه اینطور نیست که هرکس که هوش منطقی بالاتری داشته باشد موفقتر است. در بعضی از موارد افراد باهوشی را می بینیم که در زندگی موفق نیستند و بالعکس افرادی با بهره هوشی کمتری را می بینیم که موفقیتهای فراوانی را کسب می کنند. برای مثال همگی داوطلبان کنکوری را دیده ایم که در دوران مدرسه همیشه نمرات عالی داشته اند و جزء شاگردان باهوش به حساب می آمده اند ولی در کنکور شکست خورده اند. حتی در مدرسه نیز هنگامی که تست هوش از افراد بعمل می آید ارتباط مستقیمی با وضعیت تحصیلی ندارد و اینگونه نیست که هرکسی بهره هوشی بالاتری دارد لزوما در تحصیل موفقتر است. (اینترنت)

همچنانکه افراد بشر از نظر شکل و قیافه ظاهری با یکدیگر متفاوتند از نظر خصایص روانی مانند هوش ، استعداد، رغبت و دیگر ویژگیهای روانی و شخصیتی نیز بین آنها تفاوتهای آشکار وجود دارد. مطالعه نوشته اندیشمندان قدیم نشان می دهد که انسان حتی از گذشته های بسیار دور ازتفاوتهای فردی آگاه بوده است (پاشا شریفی، 1376)

افلاطون در کتاب جمهوریت تفاوتهای فردی انسانها را مورد توجه قرارداده است و گفته است که هر فرد باید به شغلی متناسب با استعدادها و تواناییهایش گمارده شود و او درباره تفاوتهای افراد در کتابش گفته است: «اشخاص بطور کاملا یکسان به دنیا نمی آید بلکه از نظر استعدادهای طبیعی با یکدیگر تفاوت دارند یک شخص برای نوع خاصی از شغل و دیگری برای شغل دیگری مناسب است. (آناستازی[2]، 1985)

شاگرد برجسته افلاطون در نوشته هایش از تفاوتهای فردی و گروهی انسانها از نظر تواناییهای مختلف مورد توجه قرارداده است و به تفاوتهای موجود بین گروههای نژادی و اجتماعی و جنسی اشاره کرده است. در قرون وسطی تفاوتهای فردی چندان مورد توجه نبوده است تعمیمهای فلسفی در رابطه با ماهیت ذهن عمدتا بطور فطری انجام می گرفته است و روشهای تجربی در مشاهده و سنجش رفتار بکار بسته نمی شد و از روانشناسی قوای ذهنی که توسط سنت آگوستین[3] و سنت توماس آکسیناس[4] استفاده می شد. (پاشاشریفی، 1376)

موفقیت ابعاد متفاوتی دارد و لزوما موفقیت در یک زمینه و یک بعد زندگی، پیشگویی کننده در دیگر ابعاد زندگی نیست افراد بیشماری را می بینیم که موفقیت شغلی دارند ولی در زندگی خانوادگی موفق نیستند؛ موفقیت تحصیلی دارند ولی در روابط اجتماعی بسیار ضعیف اند. ورزشکار موفقی هستند ولی در برنامه ریزی روزانه مشکل دارند، افراد تحصیلکرده ای هستند ولی مواد مخدر مصرف میکنند. اگر هوش یک فرد تضمین کننده موفقیت او در زندگی است چرا همیشه بدین گونه نیست؟ چگونه می شود که هوش باعث موفقیت در یک بعد زندگی می شود ولی در بعد دیگر باعث شکست و فاجعه می شود؟ سوالات فوق برای مدتها ذهن روانشناسان را به خود مشغول نموده است و موجب پدیدآمدن فرضیه هایی مختلف شده است که اکنون پاسخ این سوالات را تفاوت در هوش هیجانی[5] می دادند. (اینترنت)

از آنجا که شیوه برخورد افراد با موقعیتهای مختلف زندگی روزمره و توانایی آنان در حل مسائل زندگی نشانگر سطوح مختلف تواناییهاست. لذا متفکران و دانشمندان گونه ای از استعداد یا توانایی کلی را که از موفقیت در این موقعیتهاست مورد توجه قرارداده اند. عامه مردم هوش را توانایی یادگیری، درک موقعیتهای جدید و برخورد صحیح با موقعیتها می دانند. در میان روزمره، شخص باهوش با صفتهایی مانند دقیق، زیرک، تیزبین، برجسته و مانند اینهاست توصیف می شود و شخص کم هوش با صفتهایی مانند کند، دیرآموز، کودن و غیره مشخص می گردند. (پاشاشریفی، 1376)

هوش از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه روانشناسان می باشد و در طول تاریخچه روانشناسی تلاش براین بوده که ماهیت هوش، انواع آن، تغییرپذیری آن و … مورد بررسی قرارگیرد. وقتی درباره هوش صحبت می شود، ویژگی چون سریع ، زیاد و محاسبات دقیق و فوری و راه حلهای جدید به ذهن خطور می کند. (اینترنت)

تعریف هوش

کوششهایی که برای تدوین یک تعریف دقیق بعمل آمده اغلب با مشکل مواجه بوده است. دلیل این امر آن است که هوش یک مفهوم انتزاعی است و در واقع هیچگونه پایه محسوس عینی ، فیزیکی ندارند که بتوان آن را جایگاه دانست.

اصطلاح هوش نامی که به فرایندهای ذهنی یا مجموعه رفتارهای هوشمندانه اطلاق می شود است ونظریه های هوش در عمل نظریه های مربوط به رفتار هوشمندانه است (ایکن[6]، 1985). چنین رفتارهایی شامل تواناییهای مختلف و دیگر تواناییهای شخصیتی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. (پاشاشریفی، 1376)

هوش موجودیتی منفرد است که در حوزه روانشناسی و علوم رفتاری معمولا باور به این است که هوش به شیوه ای مناسب به ارث می رسد و انسانها مانند لوح سفیدی هستند که در هر تحقیقی نشان می دهد که هوش را می توان به افراد آموزش داد و کاملا از یکدیگر مستقلند (اینترنت)

هوش میزان درستی و توانمندی ادراک شخص از محیط خود می باشد. هوش چیزی است که ارزیابی و اندازه گیری آن کار ساده ای نیست و انواع بسیاری دارد. (گنجی، 1382)

هوش یک استعداد نیست بلکه مجموعه استعدادهاست و حافظه ، دقت، یادگیری، ادراک و … درآن اثر دارد و این صفت از فردی به فرد دیگر فرق می کند. متداولترین تعریف هوش «شایستگی و استعداد یادگیری افراد است».(میلانی فر، 1378)





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : شنبه 94/11/24
پایان نامه تبیین و توضیح نظریات مختلف فقهی و حقوقی در باب حکم ما
مقاله تبیین و توضیح نظریات مختلف فقهی و حقوقی در باب حکم ماده 630 در 220 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی حقوق
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 125 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 220
پایان نامه تبیین و توضیح نظریات مختلف فقهی و حقوقی در باب حکم ماده 630

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

مقاله تبیین و توضیح نظریات مختلف فقهی و حقوقی در باب حکم ماده 630 در 220 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست

مقدمه
الف ) بیان مسئله و ارائه فرضیه :
ب ) هدف تحقیق :
فصل اول
کلیات
1-1- مفردات
1-1-1: قتل ( Homicide)
1-1-2: زنا Sexual intercourse
1-1-3: فراش (MARRIAGE BED)
1-2 : سابقه تاریخی
1-2-1 :در دوران گذشته
1-2-1-1: دولت بابل ( قانون حمورابی )
1-2-1-2 : دولت آشور
1-2-1-3: یونان باستان
1-2-1-4 : روم
1-2-1-5 : مصر باستان
1-2-1-6 : هخامنشیان ، پارتیان و ساسانیان :
1-2-2 درادیان قبل از اسلام
1-2-2-1- : یهود
1-2-2-2:زردتشت
1-2-2-3: مسیحیت
1-2-3 : در حقوق ایران
1-2-4: قوانین سایر کشورها
1-2-4-1-: فرانسه
1-2-4-2: بلژیک
1-2-4-3: ایتالیا
1-2-4-4- مصر
1-2-4-5 : کویت
1-2-4-6 : عراق
1-3 ماده 179 قانون مجازات عمومی مصوب 1304
1-3-1: مأخذ و فلسفه وضع :
1-3-2: ماهیت حقوقی ماده :
1-3-3 : شرایط لازم برای استفاده از ماده :
فصل سوم:
بررسی حقوقی ماده 630 قانون مجازات اسلامی
3-1-2: جهات مشروعیت (علل موجه جرم)
3-1-2-1: تعریف
3-1-1-2: دفاع مشروع
3-1-1-3: شرایط مشروعیت دفاع
3-1-1-4: فلسفه دفاع مشروع
- تئوری اجبار معنوی
- تئوری اجرای حق:
- تئوری عمل و مقابله به مثل یا جبران بدی با بدی
تئوری «تعارض دو حق یا تعاطی حقوق و تکالیف»:
تئوری «رعایت حق و نفع جامعه»:
تئوری «نقض قرارداد اجتماعی»:
عوامل رافع مسئولیت کیفری
تعریف
موارد عامل رافع مسئولیت کیفری
آثار یا نتایج عوامل رافع مسئولیت کیفری
1-3-2-1: معاذیر قانونی معاف‌کننده و تخفیف‌دهنده:
الف) تعریف
ب) موارد معاذیر قانونی:
1-3-2-2: عذر برانگیختگی (تحریک)
تعریف:
1-3-2-3: مقایسه عذر برانگیختگی یا تحریک با دفاع مشروع:
1-3-3: کیفیات مخففة قضایی
1-3-3-1: تعریف
1-3-3-2: موارد جهات مخففه
1-3-3-2-1: گذشت شاکی یا مدعی خصوصی:
1-3-3-2-2: اظهارات و راهنمایی‌های متهم:
1-3-3-2-3: اوضاع و احوال خاص که متهم تحت تاثیر آن ها مرتکب جرم شده است.
1-3-3-2-4: اعلام متهم قبل از تعقیب
1-3-3-2-5: وضع خاص متهم و یا سابقة او
1-3-3-2-6: اقدام یا کوشش متهم به منظور تخفیف اثرات جرم و جبران ناشی از آن
2-2: مبانی حقوقی ماده 630 از منظر حقوقدانان:
2-2-1: تئوری دفاع مشروع
2-2-2: تئوری برانگیختگی یا تحریک:
2-2-3: تئوری عامل موجهه استثنایی( ممتاز دفاع مشروع )
شرایط معافیت از مجازات درماده 630 ق. م. ا.
وجود علقه زوجیت
مشاهده زن و مرد اجنبی در حال زنا، توسط شوهر
ارتکاب قتل در حین مشاهده عمل زنا
تحقق زنا به معنایی که در مادة 63? ق. م. ا، آمده است
و- وجود شرایط عامه مسئولیت کیفری در زانی و زانیه
ماده اختصاص به زانی یا زانیه محصن ندارد
گفتار دوم: مسائلی که در ارتباط با ماده 630 مطرح می‌گردد:
الف) موقعیت زانی و زانیه در مقابل حملة شوهر
ب) موقعیت شرکاء و معاونین شوهر در قتل زانی و زانیه
ج) محدود بودن واکنش شوهر به دو جرم قتل و ضرب و جرح
د) آیا شوهر با قتل زوجة خود در اوضاع و احوال پیش‌بینی شده در مادة از ارث محروم می‌شود؟
هـ) ادلة اثباتی لازم برای اثبات ادعای شوهر
مبحث دوم:
مقایسة مادة 630 با مادة 226 و تبصرة 2 مادة 295 ق. م. ا.
ایرادات وارد بر مادة 630
اختصاص اجازه فقط به شوهر و عدم اختصاص آن به زن در موارد مشابه:
مخالفت با اصل برائت
عدم ایجاد منفعت و ضرورت اجتماعی
بوجود آمدن انتقام خصوصی
عدم ذکر ادله اثباتی لازم برای برائت شوهر
تعارض با اعلامیه های حقوق بشر
نتیجه فصل سوم
نتیجه گیری
فهرست منابع و مأخذ
فصل دوم
بررسی فقهی حکم موضوع ماده 63 قانون مجازات اسلامی
2 – 1 سابقه فقهی حکم ماده
2 – 2 مستندات روایی
2 – 3 استنباط فقها از احادیث مستند حکم
2 – 3 – 1 – شیخ طوسی
2 – 3 – 2 – مشهور فقها
2 – 3 – 3- آیت ا.. سید ابوالقاسم موسوی خویی
2 – 3 – 4- امام خمینی (ره)
2 – 4- مقایسه نظرات مختلف فقها با یکدیگر
2 – 5 – حکم موضوع از منظر فقهای اهل سنت
2 – 6- حکمت و فلسفه وضع حکم موضوع ماده 630 قانون مجازات اسلامی در فقه اسلامی
2- 6- 1- تحریک و تهییج روحی ( اختلال در قو? اراده و در نتیجه مخدوش شدن عنصر معنوی جرم )
2 – 6 – 2- دفاع مشروع
1 – تعریف و مبنای امر به معروف ونهی از منکر
2 – مخاطبین امر به معروف و نهی از منکر و شرایط وجوب آن دو
2- 6 – 3 – اجرای حد الهی
1 – تعریف لغوی و فقهی مهدورالدم


فهرست منابع و مأخذ


الف) منابع به زبان فارسی

کتب

1- قرآن کریم

2- آخوندی ، دکتر محمود ، آیین دادرسی کیفری ، ج1 . چاپ ششم، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران، 1374

3- باقری، دکتر عباس، دفاع مشروع، چاپ اول، انتشارات هیأت مشاورین حقوقی و اقتصادی ،تهران، 1343

4- باقری، دکتر محمد، حقوق جزایی عمومی

5- پیرنیا،حسن، تاریخ ایران باستان ، ج3 ، چاپ هشتم ، انتشارات دنیای کتاب ، تهران 1375

6- پیمانی ، دکتر ضیاءالدین ، تفضیل قواعد دفاع مشروع در حقوق جزایی ایران ، انتشارات دانشگاه ملی سابق( شهید بهشتی فعلی) ، 1357

7- دورانت ، ویل، تاریخ تمدن، ج1 ، چاپ دوم ، انتشارات اقبال ، تهران ، 1343 .

8- راوندی ، مرتضی ،تاریخ اجتماعی ایران ، ج1 ، چاپ چهارم ، انتشارات امیرکبیر ، تهران، 1355 .

9- صانحی ، دکتر پرویز ، حقوق جزای عمومی، چاپ اول، انتشارات طرح نو ، تهران ، 1382 .

10- صدارت، دکتر علی ، حقوق جزا و جرم شناسی ، چاپ اول ، انتشارات کانون معرفت ، بی جا،1340

11- صدر ، حسن ، حقوق زن در اسلام و اروپا ، چاپ هفتم ، انتشارات جاویدان ، بی جا ، 1357

12- طیبی شبستری ، احمد ، امر به معروف و نهی از منکر ، مؤسسه انتشاراتی اسلامی، قم ، بی تا .

13- عباس زاده اهری ، حسن ، قوانین جزایی و قضایی در اسلام ، چاپ اول ، انتشارات امام صادق ، قم ، 1359 .

14- العطار ، دکتر داود ، دفاع مشروع در حقوق جزای اسلام ، ترجمه اکبر غفوری ، انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ، مشهد ، 1370

15- علی آبادی ، دکتر عبدالحسین ، حقوق جنایی ، چاپ سوم ، انتشارات فردوسی، تهران 1374 .

16- عوده ، عبدالقادر ، التشریع الجنایی الاسلامی ( حقوق جزایی اسلام)، ج2، ترجمه نعمت الله الفت، سید مهدی منصوری و ناصر قربان نیا ، چاپ اول ، انتشارات میزان ، تهران ، 1373

17- کاتوزیان ، دکتر ناصر ، دوره مقدماتی حقوق مدنی( ارث ) چاپ اول ، نشر دادگستر ، تهران 1376

18- کاتوزیان ، دکتر ناصر ، فلسفه حقوق ، جلد اول ، چاپ اول ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1352

19- کاتوزیان ، دکتر ناصر ، مقدمه علم حقوق ، چاپ دوازدهم ، انتشارات مدرس ، تهران ، 1369

20- کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید تورات و انجیل ) ترجمه

21- کشاورز ، بهمن ، مجموعه محشای قانون تعزیرات مصوب 1375 ، چاپ اول ، نشر دادگستر ، تهران ، 1376

22- کورانی ، علی ، امر به معروف و نهی از منکر ، چاپ چهارم ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، بی جا، 1368

23- گارو ، پروفسور رنه ، مطالعات نظری و عملی در حقوق جزا ، ترجمه سید ضیاءالدین نقابت، ج2 ، انتشارات حقوقی ابن سینا، تهران ، 1344

24- گرجی ، دکتر ابوالقاسم ، مقالات حقوقی ، چاپ سوم ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1369

25- گلدوزیان ، ایرج ، بایسته های حقوق جزای عمومی ، چاپ ششم ، انتشارات میزان ، تهران ،1381

26- مجلسی ، شیخ محمد باقر ، حدود و قصاص و دیات ، ترجمه علی فاضل، چاپ سوم ، مؤسسه نشر آثار اسلامی ، قم ، بی تا

27- محقق داماد ، دکتر سید مصطفی ، حقوق خانواده ، چاپ پنجم ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران، 1374

28- محسنی ، دکتر مرتضی ، دوره حقوق جزای عمومی ( کلیات حقوق جزا ) ج1 ، چاپ دوم ، انتشارات گنج دانش ، تهران 1375

29- مرعشی ، آیت الله سید محمد حسن ، شرح قانون حدود و قصاص ، ج1 ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بی تا

30- مظلومان ، دکتر رضا ،زن کشی در لوای قانون ، چاپ اول ، انتشارات سازمان زنان ایران ، تهران 1352

31- ناس ، جان بی ، تاریخ جامع ادیان ، ترجمه علی اصغر حکمت ، چاپ پنجم ، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، بی جا ، 1373

32- ناصر زاده ، هوشنگ ، اعلامیه های حقوق بشر ، چاپ اول ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، ( ماجد ) قم ، 1372

33- ولیدی ، دکتر محمد صالح ،بایسته های حقوق جزای عمومی ، چاپ دوم ، انتشارات خورشید ، تهران ، 1382

34- ولیدی ، دکتر محمد صالح ، حقوق جزا ( مسؤلیت کیفری ) چاپ اول ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، 1366

35- یزدی ، ابوالقاسم ، ترجمه فارسی شرایع الاسلام ، ج4 ، چاپ اول ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1353

مقالات

36- آزمایش ، دکتر علی ، بررسی تحلیلی از ماده 179 قانون کیفر همگانی، معافیت است یا دفاع مشروع ؟ مجله حقوق مردم ، شماره های 32 ، 33 ، 34 ، 35 ، 36 ، 37 ، 38 ، 1352 .

37- آشوری ، دکتر محمد ، اصل برائت و آثار آن در امور کیفری ، در کتاب عدالت کیفری ( مجموعه مقالات ) چاپ اول ، انتشارات گنج دانش ، تهران ، 1376

38- آشوری ، دکتر محمد ، عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی در کتاب عدالت کیفری ( مجموعه مقالات ) چاپ اول ، انتشارات گنج دانش ، تهران ، 1376?

39- صمدی ، دکتر علی اشرف ، ماده 171 قانون مجازات ایران و مقایسه آن با شق 2 از ماده 224 قانون مجازات فرانسه ، مجله کانون وکلا ، شماره 78 ، 1340

40- مدرس ، دکتر فخر ، معافیت مرد از مجازات ، مهنامه قضایی ، سال هشتم ، شماره 90 ، اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ، 1351

41- مرعشی ، آیت الله سید محمد حسن ، ارتداد و احکام آن از نظر منابع حقوقی در اسلام ، در کتاب دیدگاه های نور در حقوق کیفری اسلام ( مجموعه مقالات ) چاپ اول ، انتشارات میزان ، تهران ، 1372 .

42- مهرپور ، دکتر حسین ، سیری در مبانی فقهی و حقوقی ماده 630 قانون مجازات اسلامی ، نامه مفید ( فصلنامه تخصصی دارالعلم مفید _ قم ) سال دوم ، شماره 8 ، 1375 .

43- وزیری ، دکتر ابوالفتح ، معافیت های قانونی و تحلیلی از ماده 179 قانون مجازات عمومی ، مجله حقوقی وزارت دادگستری ، شماره 2 ، 1352

44- هاشمی ، دکتر سید محمد ، بررسی تطبیقی حقوق اساسی زن در نظام داخلی و بین المللی ، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه بهشتی شماره 15، 1374 .

نامه ها

حجاریان ، حسن ، تعصب ناموسی و ارتباط آن با جرم ، دانشکده حقوق و دانشگاه شهید بهشتی ، 1358
شیرزادی فر ، آرزو ، کیفر مرگ در نظام کیفری ایران ، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، 1377
رهنما زاده ، ابراهیم ، قتل با اعتقاد به مهرور الدم بوده مقتول ، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، 1377

ب) منابع به زبان عربی

48- ابن قدامه ، عبدالله بن احمد ، المنضی ، ج7 ، مکتبة المهجوریة العربیه ، قاهره،بی تا.

49- الجزیری ، عبدالرحمن ، الفته علی المذاهب الاربعه ، ج 5 ، چاپ اول ، دارا الاحیاء التراث العربی ، بیروت ، 1406 ه. ق

50- الحر العاملی ، شیخ محمد بن الحسن ، وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریه ، ج 19 ، چاپ چهارم ، دارا احیاء التراث العربی ، بیروت ، 1391 ه. ق

51- حسنی ، دکتر محمود نجیب ، شرح قانون العتوبات ، التم خاص خاص ، ج 8،دارالنهضه العربیه ، قاهره ،1992

52- حسینی روحانی ، آیت الله سید محمد صادق ، فته الصادق ، ج 15 ، چاپ سوم ، انتشارات دارکتاب ، قم ، 1414 ه. ق

53- حسینی شیرازی ، آیت الله سید محمد ، الفقه ، ج 87 ، چاپ دوم ، انتشارات دارالعلم ، بیروت ، 1998 م

54- حلی ، محمد بن ادریس ، السرائر ، ج 2 ، مؤسسه النشر الاسلامی ، قم ، بی تا .

55- شهید اول ، شیخ ابی عبدالله شمس الدین محمد بن جمال الدین مکی العاملی ، الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه، ج 2 ، چاپ اول ، مؤسسه النشر الاسلامی ، قم ، 1414 ه. ق

56- شهید اول ، شیخ ابی عبدالله شمس الدین محمد بن جمال الدین مکی العاملی ، اللمعه ، چاپ پنجم ، انتشارات ناصر ، قم ، 1372 .

57- شهید ثانی ، زین الدین بن علی العاملی ، روضة البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ، ج 9 ، چاپ دوم ، انتشارات چاپخانه علمیه ، قم ، 1396 ، ه . ق

58- شهید ثانی ، زین الدین بن علی العاملی ، مسالک الافهام فی شرح شرایع الاسلام ، ج 14 ، چاپ اول ، مؤسسه معارف الاسلامی ، قم 1419 . ه . ق .

59- طوسی ، شیخ الطائفه ابی جعفر محمد بن الحسن ، المبسوط فی فقه الامیه، ج 8 ، چاپ دوم ، انتشارات حیدریه ، بیروت ، 1378 ه. ق

60- علامه حلی ، حسن بن یوسف بن علی المطهر ، ارشاد الاذهان الی الحکام الایمان ، ج 2 ، چاپ اول ، مؤسسه النشر الاسلامی ، قم ، 1410 ه . ق

61- علامه حلی ، حسن بن یوسف بن علی المطهر ، قواعد الاحکام ، ج 1 ، منشورات الرضی ، قم ، بی تا

62- گلپایگانی ، آیت الله سید محمد رضا ، الدرالمنضود فی احکام حدود الحدود (تقریرات ) گرد آورنده علی کریمی جهرمی ، ج 1 ، چاپ اول ، انتشارات دارالقرآن الکریم ، قم ، 1412 ه . ق

63- محقق حلی ، ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن الحسن ، شرایع الاسلام ، ج 4 ، چاپ دوم ، انتشارات دارالاضواء ، بیروت ، 1982 ه . ق

64- مروارید ، علی اصغر ، سلسلة الینابیع الفقیه ، ج 23 و 40 ، چاپ اول ، مؤسسه النشر الاسلامی ، بیروت ، 1413 ه . ق

65- مقدس اردبیلی ، احمد ، مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان ، ج 13 ، چاپ اول ، مؤسسه النشر الاسلامی ، قم 1416 ه .ق

66- منتظری ، آیت الله حسینعلی ، کتاب الحدود ، چاپ اول ، انتشارات دارالفکر، قم ، 1401 ه . ق

67- موسوی اردبیلی ، آیت الله سید عبدالکریم ، فقه الحدود والتعزیرات، چاپ اول ، منشورات مکتبة امیرالمؤمنین ( دارالعم مفید) قم ، 1413 ه . ق

68- موسوی خمینی ، آیت الله سید روح الله ، تحریرالوسیله ، ج 1 و 2 ، مؤسسة النشر الاسلامی ، قم ، 1370

69- موسوی خوئی ، آیت الله سید ابوالقاسم ، مبانی تکمله المنهاج ، ج 1و2 ، مطبقه الآداب ، نجف الشرف ، 1975 م .

70- نجفی ، شیخ محمد حسن ، جواهر الکلام ، ج 41 و 42 ، چاپ سوم ، انتشارات دارالکتب الاسلامیه ، تهران 1362 .

71- النواری ، دکتر عبدالخالی ، التشریع الجنائی ، چاپ سوم ، انتشارات دارالثقافه ، بیروت ، 1974 م .





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : شنبه 94/11/24
پایان نامه شناخت و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموز
پایان نامه شناخت و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان در 118 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 86 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 118
پایان نامه شناخت و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

پایان نامه شناخت و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان در 118 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

فهرست

مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
فرضیه های پژوهش
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
الف- ویژگیهای شخصیتی
ب) خودکارآمدی
ج – عملکرد تحصیلی
مروری بر پیشینه تحقیق
بخش اول: شخصیت
جایگاه شخصیت در روان شناسی
سوابق تاریخی سنجش شخصیت
نقش ارزیابی شخصیت
تعریف شخصیت
عوامل مؤثر در رشد شخصیت
ثبات یا تغییر شخصیت
مراحل رشد شخصیت
نظریه های شخصیت
الف) رویکرد روان کاوی:
ب) رویکرد صفت:
ج) رویکرد گسترة زندگی:
د) رویکرد انسان گرایی:
ر) رویکرد شناختی
هـ) رویکرد رفتاری
ی) رویکرد یادگیری اجتماعی
نظریه روان کاوی فروید
غرایز و انواع آن
ساختار شخصیت
نظریه یونگ
نظامهای شخصیت
سنخ های شخصیتی در نظریة یونگ
نظریه گوردون آلپورت
انواع صفات
خصوصیات صفات
مراحل رشد نفس
÷مطالعة ارزشها
نظریه کتل
رویکرد کتل به صفات شخصیت
صفات مشترک و صفات یگانه
صفات توانایی، خلق وخو و پویا
صفات سطحی و صفات عمقی
صفات سرشتی و صفات محیط ساخته
صفات عمقی: عوامل بنیادی شخصیت
مراحل رشد شخصیت
نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون
مراحل هشت گانه زندگی
1? اعتماد در برابر عدم اعتماد
2?خومختاری در برابر شک و شرم
3? ابتکار در برابر احساس گناه
4? کارآیی در برابر احساس حقارت
5? وحدت هویت در برابر سردرگمی نقش
6? صمیمیت در برابر انزوا
7? زایندگی در برابر رکود
8? یکپارچگی خود در برابر نومیدی
نظریة انسان گرایی آبراهام مزلو
نظریة سه عاملی هانس، جی، آیزنک
ابعاد اساسی شخصیت از نظر آیزنک
ابزارهای اندازه گیری آیزنک
الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت
مقیاسهای صفات
صفات انعطاف پذیری (O):
صفات دلپذیر بودن (A) :
صفات باوجدان بودن(C)
الگوی نظری فرضی برای پنج عامل
کاربردهای این الگو
ریشه های تاریخی عوامل پنج گانه
بخش دوم: خودکارآمدی
مراحل رشد خودکارآمدی
منابع اطلاعات در بارة خودکارآمدی
راههای بالابردن سطح خودکارآمدی
خودکارآمدی و عملکرد
پیامدهای رفتاری خودکارآمدی
بخش سوم: مروری بر پژوهشهای انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش
الف) پژوهشهای انجام شده در خارج
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی
ب) پژوهشهای انجام شده در ایران
الف) پژوهشهای مربوط به ویژگیهای تشخیصی
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی
مقدمه
طرح پژوهش
جامعه
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
الف) پرسشنامه شخصیتی نئو:
ب) مقیاس خودکارآمدی شرر
ج) عملکرد تحصیلی
روش جمع آوری اطلاعات و شیوة اجرا:
روش های آماری مورد بررسی داده های پژوهش
بحث و نتیجه گیری
خلاصه پژوهش:
بحث ونتیجه گیری
محدودیت های پژوهش
پیشنهادهای پژوهش


مروری بر پیشینه تحقیق


همانگونه که قبلاً اشاره گردید در این تحقیق رابطه شخصیت و خودکارآمدی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مبحث مفاهیم مربوط به این متغیرها به صورت مفصل تری توضیح داده و در ادامه به پژوهشهای انجام شده در مورد مفاهیم مورد نظر پرداخته می شود و سعی خواهد شد که تصویری قابل قبول از مفاهیم و متغیرهای موجود در این پژوهش ارائه گردد.

بخش اول: شخصیت


شخصیت هر انسان می تواند به تعیین محدودیتها، ویژگی ها، توانائیها و بهداشت و سلامت آنها در زندگی کمک کند. این شخصیت است که به شکل گیری بسیاری از جنبه های زندگی انسان کمک می کند. به عنوان مثال تمام امیال و آرزوهایی که می خواهیم در زندگی به دست آوریم ، خواه تحصیلات عالی، همسر و حتی سلامت عمومی می تواند تحت تأثیر شخصیت ما و شخصیت افرادی که به نحوی با آنها در تعامل هستیم قرار گیرد (شولتز، 1998، ترجمه سیدمحمدی، 1385).

شخصیت می تواند انتخابهای افراد را محدود یاگسترش دهد یا افراد را در معرض تجربیات جدید قرار دهد واین ویژگی های افراد است که امکان می دهد بعضی از افراد اجتماعی، مردم آمیز، کم رو و گوشه گیر، پرخاشگر، سرد و ناخوشایند باشند (همان منبع).

لازم به ذکر است که موضوع شخصیت به قدری پیچیده است که نمی توان با چنین توصیف های ساده کل ویژگی های شخصیت افراد را بیان کرد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که انسانها در شرایط مختلف و در برابر افراد مختلف بسیار تغییر پذیر و پیچیده هستند.

پیچیدگی ماهیت شخصیت باعث شده که تعاریف و نظریه های گوناگونی پیرامون شخصیت توسط روانشناسان ارائه شود وهر کدام از این نظریه ها تنها بخشی از حقایق مربوط به شخصیت انسان را آشکار می کند و اگر چه هیچ کدام از این نظریه ها نتوانسته تبیین کاملی از شخصیت ارائه دهند اما تلاش در جهت درک ماهیت شخصیت انسان توسط همین نظریه ها صورت گرفته است.

اگر چه هیچ یک از نظریه­های شخصیت همسوی یکدیگر نیستند، اما هر یک از آنها چیزهای اساسی و مهمی در بارة شخصیت برای گفتن دارند و ریشه اختلاف بین نظریه های شخصیت در پیچیدگی موضوع شخصیت ونوپا بودن این علم می باشد بدین ترتیب که مطالعة شخصیت از دهة 1930 واردجرگة علم شده است (شولتز، 1990، ترجمه کریمی و همکاران، 1384).

مطالعة نظریه های شخصیت و ویژگی های آن دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل مطالعة نظریه های شخصیت، مربوط به کاربرد عملی آنها می باشد و ارزش علمی این مطالعه برای روان شناسان علاقه مند به زمینه های بالینی و مشاوره بیشتر است (همان منبع).

در نظریة بندورا مفهوم خودکارآمدی به یک احساس واقعی از تسلط در مهارت اشاره می کند و به ارزشیابیهای دانش آموزان از قابلیت های عملکرد بر روی یک تکلیف تأکید دارد به این معنی که آیا دانش آموزان توانایی موفق شدن در آن تکلیف را دارند یا نه؟

خودکارآمدی می تواند در زمینه های پیشرفت بر رفتار افراد تأثیر گذارد. همچنین حل کردن مسائل با موفقیت می تواند تجربة هیجانی را در افراد افزایش دهد و در افراد به درگیر شدن در مسائل در حد تسلط تمایل ایجاد کند.

مرور جامع نظریه بندورا در بارة انتخاب هدف نشان می دهد که فرد می تواند تشخیص دهد که آیا هدف دور باعث پاداشهای مورد انتظار خواهد شد یا نه. اگر انتظار نتایج پایین باشد در فرد انگیزه ای برای انتخاب هدف وجود نخواهد داشت ولی اگر انتظار بالا باشد، فرد به مرحلة بعد قدم خواهدگذاشت (فرانکن، 1998، شمس اسفندآباد و همکاران، 1384).

همچنین بندورا (1995) خودکارآمدی را برحسب ادراک افراد از میزان کنترل بر زندگی معرفی می کند. افراد با اعمال کنترل بر موقعیت ها بهتر می توانند آینده مطلوب را تحقق بخشند و از آینده های نامطلوب جلوگیری می کنند (شولتز، 1998، ترجمه سیدمحمدی، 1385).





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : شنبه 94/11/24
پایان نامه بررسی میزان اثربخشی محتوای درس بینش اسلامی در جهت تحق
پایان نامه بررسی میزان اثربخشی محتوای درس بینش اسلامی در جهت تحقق اهداف آن در 120 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی معارف و الهیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120
پایان نامه بررسی میزان اثربخشی محتوای درس بینش اسلامی در جهت تحقق اهداف آن

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

پایان نامه بررسی میزان اثربخشی محتوای درس بینش اسلامی در جهت تحقق اهداف آن در 120 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

فهرست

مقدمـه
فصــل اول
کلیــات تحقیــق
بیان مسئله :
ضرورت انجام تحقیق:
هدف کلی پژوهش
اهداف جزئی:
سؤالات پژوهش
تعاریف علمی. عملیاتی واژه‏ها
تعریف عملیاتی :
محدودیت‏های تحقیق
پیشینــه تحقیــق
1-2 تاریخچه
1- اهمیت اهدا تربیت دینی و اخلاقی
2- تربیت مذهبی
3- اهمیت تربیت بدنی و اخلاقی در جهان امروز
4 – اهمیت تربیت دینی و اخلاقی در آموزش و پرورش ایران
5- اصول حاکم بر آموزش دینی و اخلاقی
7- روش تدریس مناسب
8- آموخته‏های طبیعی یادگیرندگان از محیط
1-8 نقش معلم
2-8- مدرسـه
3-8- جامعــه
9- هویــت Identity:
1-9- بحران هویت
2-9- زمینه‏های تاریخ و اجتماعی
10 – بحران نسل جوان امروز
مبانی تئوریـکی
1- نظریه مارکس وبر:
2- نظریه دورکیم
1-2- تأثیرگذاری مناسک مذهبی بر وجدان جمعی از نظر دورکیم:
3- نظریه جرج هربرت مید:
نتیجـه :
4- نظریه تالکوت پارسنز:
1-4- نظام کنش:
نتیجـه :
5- نظریه پیترل برگر و توماس لوکمان :
نتیجــه :
6- نظریه مونچ :
1-6- عوامل مؤثر بر وابستگی عاطفی و تعهد:
1-1-6- گسترش روابط بین گروهی :
2-1-6- نوع رابطه (ابزاری یا اظهاری)
3-1-6 – ترکیب رابطه ابزاری و رابطه اظهاری:
4-1-6- برگزاری مناسک ملی, مذهبی و انسانی :
5-1-6- درونی کردن محیطهای مختلف:
نتیجــه :
7- جمع‏بندی و گزینش تئوریک:
1- مروری بر پیشینه موضوع تحقیق کتاب دینی
روش تحقیق و نمونه آماری
2- مروری بر پیشینه موضوع تحقیق هویت


1-2 تاریخچه


اهداف پرورش هر نظام آموزش “ نشان‏دهنده فلسفه اصول آموزش و پرورش آن نظام می‏باشد مثلاً اگر فلسفه آموزش و پرورش در نظامی تنها پرورش انسانهایی کارآمد باشد اصول آموزش و پرورش و اهداف آن نیز جلوه‏گر فلسفه «کاآمدی» خواهند بود.

در نظام آموزشی ما, برا اساس اعتقادات اسلامی است و قوانین و لوایح موجود « مصوب شورای عالی آموزش و پرورش » اولویت و جهت‏گیری کلی تمام برنامه‏ها و فعالیت‏ها , تقویت ارزشهای الهی و معنوی در دانش‏آموزان می‏باشد مثلاً در اصل چهارم از اصول حاکم بر نظام آموزش و پرورش آمده است :

«در آموزش و پرورش نه تنها تصمیمات دینی خاص , بلکه همه برنامه‏ها و آموزش‏ها باید به عنوان اجزای یک مجموعه هماهنگ اسلامی , بر حسب اقتضا و گنجایش , جنبه و جهت دینی داشته باشد. برنامه‏ریزان و معلمان باید در همه برنامه‏ها و فعالیت‏ها بنا بر مقتضیات خاص هر موضوع به جنبه‏های الهی و تقویت بینش دانش‏آموزان توجه کنند».

( اصول حاکم بر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368) به نقل از بینقی , 1379, ص 65)

البته باید توجه داشت که با توجه به نگرش اسلام نسبت به انسان , در تعیین اهداف نظام آموزش ایران , به پرورش تمام ابعاد وجود انسان, توجه شده است, هدف کلی, تربیت انسان معتقد و مسلمانی است که بتواند در ابعاد اجتماعی, سیاسی, زیستی , اخلاقی, فرهنگی , هنری و علمی رشد یابد این ابعاد هفتگانه در کنار بعد دینی (یا اعتقادی) با وجود هشت‏گانه اهداف نظام آموزشی ما را تشکیل می‏دهد و لذا می‏توان گفت در نظام آموزشی ما اصطلاحاتی نظیر, هویت سیاسی, اجتماعی و ملی, مذهبی ناظر بر مجموعه فعالیت‏ها, برنامه‏ها و طرحهایی هستند که به تحقق هر یک از مجموعه اهداف مصوب کمک می‏کنند.

در نظام آموزش جمهوری اسلامی ایران و برای تحقق اهداف تربیت دینی تمهیداتی چند اندیشیده شده است از مهمترین این تمهیدات تدریس درس مستقل با عنوان کلی درس «دینی» از پایه دوم ابتدایی تا پایه سوم دبیرستان (دوره متوسطه) و نیز دوره پیش‏دانشگاهی می‏باشد عنوان این درس در دوره متوسطه بینش اسلامی است که بر اساس نظام سالی واحدی در هر هفته دو ساعت آموزشی و بر اساس نظام ترمی واحدی هفته‏ای چهار ساعت آموزش را در یک نیم سال به خود اختصاص می‏دهد .

1- اهمیت اهدا تربیت دینی و اخلاقی

تعلیم و تربیت آدمی امر پیچیده , پردامنه و وقتگیر است که همکاری نهادهای مختلف و افراد متعدد و هماهنگی همة فعالیتهای مربوطه را ایجاب می‏کند. اولین شرط هماهنگی فعالیتها, وحدت هدف و مقصد است که باید برنامه‏ها و فعالیتهای مربوط را هدایت نماید. باید هدف نهایی تعلیم و تربیت بطور کلی و مخصوصاً برای افرادی که در تنظیم برنامه‏های مربوط نقشی بعهده دارند روشن باشد و هدف تربیت جوانان در هر یک از مراحل رشد نیز به صراحت تعیین و به مربیان اعلام گردد. تعیین و تصریح هدف نهایی و هدفهای واسطه که برای نیل به هدف نهایی ناگزیر باید تحقق حاصل کنند علاوه بر اینکه وسیلة مناسبی برای ایجاد هماهنگی لازم در فعالیتهاست, شرط لازم امکان ارزشیابی نتایج فعالیتها نیز می‏باشد. (شکوهی , غلامحسین , 1363, ص 35) کمک به رشد کودک و انطباق او با جامعه دو وظیفة بسیار مهم و اساسی تعلیم و تربیت است که در عین حال به هیچوجه کل مسئله را شامل نمی‏شود. بشر خیلی بیشتر و بالاتر از یک موجود وابسته به طبیعت و نیازمند جامعه است. او نه تحت فشار نیروهای غریزی باید قرار گیرد و نه تحت فشار عوامل محیط و جامعه. هر جا که تعلیم و تربیت بطور صحیح صورت می‏گیرد, با این هدف است که روح و ذهن بشر نیرومند شوند. روند حیات بشری در هر جایی با دو زمینه پست و عالی پایه‏گذاری شده است که اولی عبارت است از یک زندگی طبیعی و حیوانی و دیگری حیاتی معنوی و متوجه درجات بالاتر.(شکوهی, علامحسین , 1363 , ص 164)

2- تربیت مذهبی

نه طبیعت, نه اجتماع و نه فرهنگ هیچکدام نمی‏تواند انسان را آنچنان حمایت کنند که بتواند بر زندگی معنوی خود مسلط شود. تنها زمانیکه او با ابدیت و ماورای مادیات پیوند یافت, از شکست ظاهری و باطنی در امان خواهد بود. هر نوع ایمان و تقوای دنیوی حداقل در برابر سه واقعیت آسیب‏پذیر خواهند بود : در برابر مرگ, نومیدی و احساس غربت در دنیا. انسان در چهرة طبیعت و هر چه در او هست هیچگاه همدرد و همانندی با خویش نمی‏خواند و همدردی و خویشاوندی تشنه‏ترین نیاز روح آدمی است.

در این صورت هر نوع تربیتی که تلاش نکند تا جوانان را برای رویارویی با این واقعیتهای اجتناب‏ناپذیر مجهز کند, هرگز به حد کمال نخواهد رسید.

اگر این تناقض فلج کننده بین فکر و عمل در زمینه آموزش و پرورش از بین برود, آنوقت است که فرآیند تربیتی از مراحل ابتدایی کمک برای رشد, انطباق اجتماعی و تربیت فرهنگی فراتر می‏رود و به یک کمک فراگیر برای زندگی انسانهای در حال رشد و توسعه پیدا می‏کند.

پستالوزی می‏گوید : « هدف نهایی هر نوع تربیت این است که انسان یادبگیرد چگونه زندگی کند. یعنی زندگی را بزرگ منشانه فراگیرد. این جاست که کلیه اجزای فرایند تربیتی به مرحله عمل درمی‏آید: کمک برای انطباق با جامعه و هدایت در زمینه فرهنگی بدون اینکه مهمترین آنها یعنی بیدار کردن بشر برای درک رسالت خویش در این میان قربانی شود.»[1]

لذا درک این واقعیت که انسان عصر جدید از لحاظ مذهبی بیدار نشده و در نتیجه زندگی بی‏مفهوم و ناامنی دارد و استحکام بخشیدن ؛ ریشه‏های مذهبی در روح بشر یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت است.

انسان همچنانکه به آب و اکسیژن نیازمند است به خدا نیز محتاج است . احساس عرفانی و احساس اخلاقی به شخصیت بشری سکفتگی و انبساط پرمعنا و کاملی می‏بخشد. شک نیست که توفیق زندگی به رشد کامل هر یک از فعالیتهای فیزیوپوژیکی, عقلی – روحی و معنوی بستگی دارد.

ایمان امری طبیعی است که مستقیماً زادة نیازمندیهای غریزی و احساساتی ماست. « دین روح شاعرانه انسان است. دین نه تنها از رنج نیش مرگ می‏کاهد بلکه زندگی را با اجرای تشریفات دینی و با معماری و حجاری و نقاشی و درام و موسیقی زیبا می‏سازد. دین حوادث عادی زندگی از تولد, زناشویی و مرگ تا حد شعائر دینی بالا می‏برد و این امور معمولی را به وقایع معدسی بدل می‏سازد و آن را از راه احساس عمیق کرد و بصورت هنر در می‏آورد. دین نمایش غم‏انگیز سخیف زندگی را به سفر مقدس شاعرانه‏ای که به سوی هدفی شریف است مبدل کرده است. زندگی بدون دین ملال‏انگیز و پست است.»[2]

«مذهب تلاش انسانی است به هست آلوده تا خود را پاک سازد و از خاک به خدا بازگردد. طبیعت و حیات را که دنیا میفبیند قداست بخشد و اخروی کند.»[3]





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : شنبه 94/11/24
   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 267395

 
بنر 120 * 240