سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان (فصل دو
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه) مشکلات رفتاری هیجانی نوجوانان در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 66 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان (فصل دو پایان نامه)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه) مشکلات رفتاری هیجانی نوجوانان در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

تعریف مشکلات رفتاری-هیجانی

 

تعریف اختلالات هیجانی رفتاری به شرایطی اطلاق می شود که در آن پاسخهای هیجانی و رفتاری در مدرسه با هنجارهای فرهنگی، سنی، قومی تفاوت داشته باشد بطوریکه به عملکرد تحصیلی فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری فردی، رفتار در کلامی و سازگاری در محیط کار نیز تاثیر منفی بگذارد در بیشتر موارد، معلمان و همکلاسی ها آنان را طرد می کنند و در نتیجه فرصتهای آموزشی آنان کاهش می یابد(برنون و پرسی، 2007 به نقل از تکلوی 1390).

اختلالات رفتاری-هیجانی به دو دسته برونی سازی و درونی سازی تقسیم می شوند.اختلالات برونی سازی در برگیرنده دو گروه رفتارهای قانون شکنانه و پرخاشگرانه بوده و شامل اختلال نارسائی توجه، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای است.اختلالهای درونی سازی شامل اختلال هائی است که نمود نشانه های بیماری بر خود فرد است. مانند افسردگی، اضطراب، شکایات جسمانی(خانجانی و هداوند خانی، 1391).

شواهد نشان می دهد که در بسیاری از موارد مشکلات رفتاری و روانی به صورت خفیف در کودکان و نوجوانان وجود دارد بدون آنکه توسط خانواده یا معلم تشخیص داده شود و تنها زمانی که به علل مختلفی که مرتبط با کودک و شیوه برخورد اطرافیان با وی و بروز بحرانهائی چون مرگ و طلاق والدین و مشکلات مدرسه است تسریع شده و تظاهر می بابد و به دلیل عدم تشخیص و درمان به موقع به عواقب نامطلوب همچون بزهکاری، حادثه پذیری و سوء مصرف مواد می شود.(خانجانی و هداوندخانی، 1391)..........

.................

.....................

................................

اثرات طلاق بر نوجوانان

طلاق و جدا شدن والدین بر نوجونان تاثیر منفی و طولانی مدت دارد ( چارلز، 2011، هلن و میلر، 2010) که زیر به بعضی از آنها اشاره می شود:

  1. خشم همراه با بیزاری از والدین:

خشم و پرخاشگری به عنوان یک رفتار نامطلوب و نابهنجاری است که در نوجوانانی که خود را قربانی جدایی و طلاق والدین خود می‌دانند نسب تا شایع است و در پسران بیش از دختران مشاهده می‌شود. کمبود توجه و فقدان مراقبت‌های عاطفی لازم، محرومیت‌های نامطلوب عاطفی، فقدان نظام تربیتی پایدار و تهاجم و تخاصم مشاهده شده در رفتار والدین و فضای لبریز از نفرت و خشم از مهم‌ترین علل اصلی پرخاشگری در این نوجوانان است. نوجوان ممکن است از یک یا هر دوی والدین عصبانی بوده و متنفر باشد. او ممکن است یکی از والدین را مسئول از هم پاشیدگی خانواده بداند. ممکن است این والد را به خاطر محروم کردن او از عشق والد دیگر سرزنش کند. اغلب اوقات، والدی که حضانت نوجوان را بر عهده گرفته، باید خشم او را نیز تحمل کند.

  1. وابستگی به دوستان:

اگر نوجوان سپری کردن ساعت‌های طولانی در خارج از خانه با دوستان خود را آغاز نموده، حتما این موضوع را بررسی کنید. در حین دوره تغییر و تحول پس از طلاق، نوجوان به شدت به همسالان اعتماد می‌کند، گاهی اوقات حتی نسبت به کسانی که نمی‌شناسد. به خصوص این‌که نفوذ دوستانش بر او بسیار قوی است. حال اگر دوستانش انحرافات اخلاقی یا مشکلات رفتاری داشته باشند، احتمال این‌که او گام در مسیری اشتباه بگذارد، بسیار بالا خواهد بود. البته باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشیم که گروهی از نوجوانان، از داشتن رابطه اجتماعی با همسالان خود اجتناب می‌کنند، چون می‌ترسند که دیگران به روابط آن‌ها در خانه پی ببرند و با برچسب منفی شناخته شوند، و از این بابت نگران و وحشت‌زده هستند.

  1. افسردگی و ناشادی:

همه نوجوانان در زمان‌هایی احساس غم و ناراحتی می‌کنند. توجه داشته باشید اگر وقفه‌ای در فعالیت نوجوان ایجاد شود، می‌تواند اثرات افسردگی در آن‌ها داشته باشد. طلاق والدین و از دست دادن یکی از آن‌ها می‌تواند علت بروز افسردگی در نوجوانان باشد، البته تمام بچه‌های طلاق از افسردگی رنج نمی‌برند.

  1. سوءمصرف مواد مخدر:

بسیاری از نوجوانان برای از بین بردن تعارضات درونی، اضطراب و افسردگی و سایر هیجانات منفی از مواد مخدر استفاده می‌کنند و کارشناسان یکی از نخستین علل گرایش به مواد مخدر، از مرحله تفریحی گرفته تا استعمال، را افسردگی و اضطراب می‌دانند.شواهد حاکی از آن است نوجوانانی که در خانواده‌های تک والدی بزرگ شده‌اند بیش از همسالان خود در خانواده‌های دو والدی به سمت رفتارهای پرخطر تمایل دارند، شامل مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، خشونت، روابط جنسی ناامن و اقدام به خودکشی، اقدام به فرار و قهر از خانه.

  1. فعالیت جنسی:

نوجوانانی که عشق را در خانه پیدا نمی‌کنند، به دنبال آن در بیرون از خانه می‌گردند. خوش‌گذرانی به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود. فرزندان خانواده‌های از هم پاشیده زودتر از فرزندان خانواده‌های سالم به بلوغ جنسی می‌رسند.

  1. بی‌مسئولیتی:

نوجوان ممکن است برای خالی کردن خشم و سر خوردگی خود به بی‌پروا رفتار کردن روی بیاورد. سر کلاس‌ها حاضر نشود، قوانین مدرسه را زیر پا بگذارد، ساکنان محله را آزار دهد، در خانه نیز به خشونت گرایش داشته باشد و در کل، حاضر به انجام هر کاری باشد که مایه شرمساری و خجالت والد سرپرستش شود. او این کارها را برای تنبیه والد یا قرار دادن او در چنین وضعیت عذاب‌آوری انجام می‌دهد.

 

  1. به وجود آوردن زمینه های اضطراب:

در نوجوانان حالتی شبیه به احساس ترس، نگرانی و تشویش به وجود می آید. در این بیماری علائم بیم از آینده در رفتار نوجوانان مشهود است. نوجوان با توجه به سستی مبانی خانواده از تفکر در مورد برنامه ریزی مدون برای حرکت های دسته جمعی و گروهی وحشت دارد.

  1. ایجاد روحیه پرخاشگری و عصیان در نوجوانان:

نتیجه محرومیت های مداوم از مهر و محبت پدری است. در این نوع بیماری چون نوجوان امکان مذاکره حضوری و مستقیم و متقابل با پدر و مادر خود را نمی یابد و از طرفی سؤال های خود را بی جواب می بیند، روحیه عصیان و پرخاشگری در او به وجود می آید. رفتارهای پرخاشگرانه در اعمال و گفتار نوجوانانی که خانواده های آنان از همدیگر جدا شده اند کاملاً مشهود است.

  1. بی قراری:

این بیماری با شدت و ضعف در نوجوانان خانواده هایی که شاهد جدایی پدر و مادر خود بوده اند مشاهده می شود. حالتی که فرد در مقابل هرگونه عاملی تحریک پذیر است یعنی حتی در مقابل محرک های ضعیف عکس العمل شدید نشان می دهد.

آنچه از پژوهش ها در امر طلاق برمی آید این است که دختران خانواده های تک سرپرست یعنی آنها که فقط با پدر یا مادر به سر می برند در معرض عوارض نامطلوبی چون انحرافات ازدواج زودرس، فرار از خانه و ترک تحصیل قراردارند. این امر در مورد گروه های اجتماعی و طبقاتی نیز صدق می کند( هلن و میلر، 2010، و چارلز، 2011)..............

................

..........................

.......................................

 





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
مبانی نظری و پیشینه پژوهش گشتالت درمانی (فصل دو پایان نامه ارشد)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه ارشد) گشتالت درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 68 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
مبانی نظری و پیشینه پژوهش گشتالت درمانی (فصل دو پایان نامه ارشد)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه ارشد) گشتالت درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

ریشه های فلسفی و تجربی گشتالت درمانی

 

کار ویلیام جیمز[1]، یعنی مخالفت با عنصرنگری روانشناسی، نیز صورت ابتدایی روانشناسی گشتالت است. جیمز عناصر هشیاری را انتزاعهایی مصنوعی می‌دانست. او بر این تأکید داشت که ما اشیاء را به صورت کل می بینیم نه دسته هایی از احساسها(جیکوب و هیسنر[2]، 2009).

پدیدارشناسی[3] مورد نظر هوسرل[4] جزیی از سیر تحولی رواندرمانی گشتالتی بوده است. پدیدارشناسی مورد نظر هوسرل عبارت بود از بررسی موضوعات آنگونه که در هشیاری انسانها تجربه می شوند. روش شناسی پدیدارشناسی عبارت است از شهود یا تمرکز بر پدیده یا موضوع، تحلیل جنبه های مختلف پدیده و آزاد کردن خویش از پیش پندارها به گونه ای که مشاهده گر بتواند پدیده مورد نظر را به دیگران بفهماند(جیکوب و هیسر، 2009).

روانشناسی گشتالت اصولاً بر این دیدگاه مبتنی است که پدیده های روانشناسی یک کلیت هستند نه مجموعه از اجزا. در روانشناسی گشتالت، میدان بر مبنای شکل[5] و زمینه[6] قابل بررسی است. شکل می تواند برجسته و زمینه در حاشیه باشد. با این حال دو مفهوم شکل و زمینه نقش مهمی در منطق نظری گشتالت درمانی دارند. وقتی شکل ها ناقص یا مبهم هستند به حاشیه رانده می شوند و حواس شخص را پرت می کنند. برای نمونه، پسری که از مار می ترسد نمی‌تواند مفهوم مار را به طور کامل وارد ذهن خویش کند یا از آن یک شکل کامل بسازد. وقتی این پسر بتواند مارها را لمس کند و از آنها نترسد، شکل کامل می شود(شارف[7]، 2000).

 


[1] William James

[2] Jacobs& Hycner

[3] Phenomenolog

[4] Husserl

[5] figure

[6] background

[7] Sharf

 

در نظریه­ی شخصیت از دیدگاه گشتالتی، گفته می­شود که آدمی به دلیل کوشش و تقلای مداوم خود در جهت تعادل حیاتی، انگیخته می­شود. این‌گونه تلاش و کوشش برای ایجاد تعادل حیاتی، دارای اساس و پایه غریزی است و معنی آن این است که این تعادل و توازن در نتیجه­ی نواخت طبیعی و خودگردان موجود زنده یا جاندار – در بین حالت‌های تعادل و عدم تعادل یا توازن – به جریان افتد. اصل تعادل حیاتی[1]، موجب پیدایی ساخت ادراک‌های فرد و به نظم درآوردن این ادراک‌ها می­گردد. این ادراک‌ها نیز به نوبه خود به صورت تجربه­ی اصلی ادراک شکل در مقابل یک زمینه، سازمان داده می­شوند. وقتی شخص یک نیاز مثل گرسنگی یا تشنگی را احساس می­کند، گفته می­شود که جاندار در حالت عدم موازنه قرار گرفته است. ضمنا همگامی تعادل و توازن مجدد برقرار می­شود که شخص بتواند چیزی را از محیط جذب کرده و نیاز خود را برآورده سازد. پس از آنکه جاندار در حالت موازنه یا تعادل قرار گرفت، پیش­نما برای ظهور یک شکل در آگاهی او، صاف و روشن و به عبارت دیگر، آماده خواهد شد. بدین ترتیب، شخص در حالت نسبتا ثابت جریانی قرار می­گیرد که طی آن، یک شکل در زمینه ظاهر می­شود، راهی نیز برای ارضای نیاز انتخاب می­گردد، شکل از زمینه دور می‌شود و مجددا یک شکل در زمینه ظاهر می­شود. برای توصیف نظریه­ی گشتالت در زمینه شخصیت، باید هم با اصل تعادل حیاتی و هم با اصل کل­نگری آشنا باشیم. در توضیح اصل کل­نگری باید گفت: در این اصل، دو نوع رابطه تعریف می­شود. در اولین رابطه که اصطلاحا به آن ماهیت کل­نگر آدمی[2] گفته می­شود، این اعتقاد وجود دارد که بدن و روح آدمی، نوعی ذات وابسته به هم و غیرقابل‌ تفکیک را تشکیل می­دهند. معنی این جمله آن است که آدمی موجودی اصطلاحا یکی‌شده و کل است و شامل کلیت روانی و جسمانی می­باشد.

دومین رابطه، اصل کل‌نگر است که انسان و محیط او، تشکیل نوعی وحدت ارگانیسمی – محیطی را می دهند؛ یعنی آدمی و محیط او به هم بسته می‌باشند(برونر[3]، 2010).

 


[1] homeostasis principle

[2] Holistic nature of man

[3] Brownell

  1. ماهیت انسان

پرلز، معتقد بود که هر شخصی استعداد آن را دارد که آزادانه انتخاب کند و مسئول رفتار خود باشد. خود­شکوفایی[1] دیدگاه خوش­بینانه پرلز در مورد انسان بر این فرضیه او استوار است که همه موجودات زنده ذاتا به سوی خود­شکوفایی کشیده می­شوند. البته او این کار را به عنوان فرایندی ناتمام می­نگرد: ما به‌طور دائم در حال شدن هستیم، ما هرگز به‌طور کامل "شکوفا نمی‌شویم". این تمایل به خودشکوفایی فطری، انگیزش برای کلیه رفتارهای انسان است(برونر، 2010).

 


[1] Self-actualization

دفاع ها در گشتالت درمانی

گشتالت درمانی به لزوم وجود مرز مناسبی بین فرد و دیگران برای آگاهی و پیشگیری از اختلال روانی معتقد می باشد. رشد در این رویکرد درمانی به معناری حرکت از حمایت های محیطی به سمت حمایت های شخصی می باشد. مراجعان به واسطه آگاهی لحظه به لحظه تجارب خود، به تعبیر و تفسیر تجارب وضعیت خود می پردازند. مراجعهن با دوباره تجربه کردن مشکلات و موقعیت های دردناک گذشته، کارهای ناتمام گذشته خود را که کارکرد زمان حال انان را مختل کرده است، به اتمام می رسانند(نوابی نژاد، 1388).

درمانگر گشتالتی روی مقاومت ها در برابر تماس نیز تمرکز می کند . این مقاومت ها دفاع هایی هستند که انها را برای جلوگیری از تجربه کردن زمان حال به صورت کامل و واقعی پرورش می دهیم. پنج نوع مقاومت که در گشتالت درمانی به چالش کشیده می شوند عبارت اند از:

  1. درون فکنی[1]: عبارت است از گرایش به پذیرفتن بی چون و چرای عقاید و معیارهای دیگران بدن جذب کردن آنها برای هماهنگ کردن با آنچه هستیم

  2. فرافکنی[2]: در فرافکنی ما جنبه هایی از خود را با محیط نسبت دادن به محیط رها می کنیم. در واقع در فرافکنی، ما آن دسته از ویژگی های شخصی که با خود انگاشت مان هماهنگ نیست را رها می کنیم و به دیگران نسبت می دهیم

  3. معطوف کردن به خود[3]: عبارت است از برگرداندن چیزی که دوست داریم در حق دیگران انجام دهیم به خودمان یا انجام دادن چیزی که دوست داریم دیگران در حق ما ناجام دهند. برای مثال اگر به خودمان ناسزا بگوییم و صدمه بزنیم معمولا پرخاشگری را که می ترسیم به دیگران معطوف کنیم به خودمان معطوف می کنیم.

  4. انحراف[4]: فرایند حواس پرتی است به طوری که به سختی می توان احساس تماس را نگه داشت. کسانی که منحرف می شوند می کوشند از طریق استفاده از شوخی، تعمیم های انتزاعی و سوال کردن به جای اظهرا نظر، تماس را مبهم نمایند

هم آمیزی[5]: عبارت است از مبهم کردن تمایز بین خود و محیط. برای کسی که به هم آمیزی گرایش دارد، بین تجربه درونی و واقعیت بیرونی مرزبندی روشنی وجود ندارد. هم آمیزی در روابط، فقدان و تعارض ها را شامل می شود، یا اعتقاد ب

 


[1] Introjection

[2] Projection

[3] retroflection

[4] confluence

[5] deflection

 





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارضات زناشویی (فصل دو پایان نامه ارش
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه ارشد) تعارضات زناشویی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارضات زناشویی (فصل دو پایان نامه ارشد)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه ارشد) تعارضات زناشویی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

تعریف تعارض

 

رایس تعارض را نوعی ارتباط زناشویی تعریف می­کند که در آن رفتارهای خشونت آمیز مانند توهین، سرزنش، انتقاد و حمله فیزیکی وجود دراد و زوجها در آن نسبت به یکدیگر احساس خصومت، کینه، خشم و نفرت داشته و هریک عقیده دارد که همسرش آدم نامطلوب و ناسازگاری است که موجب رنجش و عذاب او می شود.

تعارض از دید سیستمی، تنازع بر سر تصاحب پایگاه و منابع قدرت است که در جهت حذف امتیاز دیگری و افزایش امتیازات خود بروز می کند. و فرآیندی است که طی آن یکی از طرفین پی می­برد که طرف مقابلش مسائل مورد علاقه وی را سرکوب می کند. بین تعارضات سازنده و غیر سازنده و مخرب باید تمایز قایل شد. مباحث سازنده آنهایی هستند که درگیر شدن با مشکلات منجر به یک تفاهم کاملتر به منظور مصالحه، توافق یا حل مشکلات می‌شود این تعارضات هیجا‌ن‌های منفی را کاهش می‌دهد. احترام و اعتماد را ایجاد کرده و باعث می‌شود زوجین در کنار هم قرار گیرند و آنها را در یک جو معتمد و دوستانه قرار می‌دهد. تامخالفت‌های مشروع را مورد بحث قرار دهند که مفهوم باز شود. تعارضات مختلف آنهایی هستند که (خود) شخص مقابل را بیشتر از مشکل درگیر می‌کند این تعارضات شرمندگی، تحقیر یا تنبیه شخص مخاطب را ضامن بخت‌های حساس در روحی از تنفر، تخلی و امانت باعث می‌شود. این تعارضات به منظور تحت تأثیر قرار دادن همسر، تکیه بر انتقادگری، همچنین ایده‌های منفی نسبت به طرف مقابل دارد. این تعارضات با عدم ارتباط واقعی، شک و تردید مشخص می‌گردد و گاهی بر پایه استراتژی‌های فردی در زمینه تهدید می‌باشد. تعارضات مخرب، رنجش نسبت به شخص مخاطب، کاهش اعتماد، اطمینان، دوستی، صمیمیت را باعث می‌شود که همکاری زوجین را کاهش می‌دهد.

تقسیم‌بندی دیگری از تعارض شامل تعارض کلامی و غیر کلامی می‌باشد. تعارض و خشم در رابطه نزدیک با هم هستند. بسیاری از ما از خشم می‌ترسیم چون در خشم کنترل، از دست می‌رود ولی خشم یک علامت است می‌تواند یک پیام باشد که ما آسیب دیده‌ایم یا حقوق ما مورد تعدی قرار گرفته است یا نیازها و خواسته‌های ما برآورده نشده است. زوجین می‌توانند به طوز سازنده‌ای در روابطشان با خشم روبرو شوند خیلی وقت‌ها خشم به عنوان دفاعی علیه آسیب استفاده می‌شود و بعضی وقت‌ها برای برانگیختن طرف مقابل به حل تفاوتها استفاده می‌شود. یک شیوه تعارض معمول انزوا است که بعضی وقت‌ها بر روابط تأثیر می‌گذارد. و روحیه هر دو همسر تضعیف شده و از هم دور می‌شوند همسران یا والدین منزوی افکار و احساسات خود را سرکوب می‌کنند آنها از تحقیر و حق ندانستن احساسشان ترس دارند آنها ممکن است از ابراز تعارض به خاطر آزادی که همسرشان وارد می‌شود خودداری کنند (نیکولز و نیکولز، 2009).

............

......................

...................................

چنانچه در روابط درمانی زناشویی به زخم یا جراحت عاطفی اشاره نشود یا چنانچه زخم های عاطفی به خصوص اگر کهنه و مزمن باشند، زیاد شوند، روابط صمیمانه فرو می پاشد. یعنی به عوض یک زخم، روابط مملو از زخم ها شده یا آسیب پذیر می شوند. در این باره گاتمن، برای توصیف فروپاشی ناشویی از مدلی به نام آبشار استفاده می کند. وی می گوید که اولین اقدامات عبارتند از: گلایه کردن، رنجش و اتخاذ موضع دفاعی- یعنی هر گونه حملاتی از که از طریق بی ارزش کردن شخص مقابل صورت می گیرد. چنانچه اختلافات زناشویی ادامه یابد، ممکن است به صورت مزمن کنار بکشند، که گاتمن آن را دیوار سنگی کشیدن می نامد. اصطلاح دیوار سنگی کشیدن آخرین حد کناره گیری است و حاکی از آن است که واحد زن و شوهری در معرض خطر دفن شدن می باشد و قادر نیست از طریق حتی یک واقعه عاطفی قدرتمند خود را ترمیم کند (لانگ و یانگ، 2006).............

...........

.....................

.................................

مراحل تعارضات زناشویی

وقتی زوجین به طور پیوسته در حل مشکلاتشان ناموفق باشند ممکن است به حد بالایی از تعارض برسند هر چه تعارضات شدیدتر باشند مداخلات بیشتری را می‌طلبد به طور کلی مراحل رشدی تعارضات زناشویی شامل چهار مرحله است:

1- مرحله اول: در این مرحله حد پایینی از تعارضات وجود دارد و معمولاً در زوجین پیش می‌آید که در فاصله کوتاهی پس از آشنایی با هم ازدواج کرده‌اند. این تعارضات عمده بیشتر از 6 ماه طول می‌کشد و تنش هم ایجاد نمی‌کند اکثر این زوجین به درمانهای روان‌شناختی پاسخ می‌دهند.

2- مرحله دوم: زوجین تعارضات فرضی را بیشتر از 6 ماه تجربه می‌کنند ارتباط بین همسران باز اما هر دوی آنها می‌توانند نارضایتی خود را بیان کنند با وجود سرزشن کردن مثلث‌سازی افزایش می‌یابد. زوجین به گذراندن زمان با همدیگر ادامه می‌دهند. اما رنجش آنها آشکار است. به عنوان یک واکنش نسبت به اینگونه تنش‌ها ممکن است الگوهایی از جدایی پیگیری، یادآوری، مسالحه یا فرزند ولی‌گونه را نشان می‌دهد. در این مرحله درمان متمرکز بر کاهش اضطراب و تنش همچنین ایجاد دوباره تمرکز و کنترل بر خود است...............

.............

.........................

 

 





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
پایان نامه بررسی اثر آموزش برنامهی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر ب
اثر آموزش برنامه‌ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود ‏عملکرد حل مساله و دانش و مهارت فراشناخت ‏دانش‌آموزان در 120 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 1052 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120
پایان نامه بررسی اثر آموزش برنامه‌ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود ‏عملکرد حل مساله و دانش و مهارت فراشناخت ‏دانش‌آموزان

فروشنده فایل

کد کاربری 8
کاربر

اثر آموزش برنامه‌ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود ‏عملکرد حل مساله و دانش و مهارت فراشناخت ‏دانش‌آموزان در 120 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

 

عنوان

چکیده

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

1-2- بیان مسأله

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

1-4- اهداف پژوهش

1-5- فرضیه‌های پژوهش

1-6- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها

فصل دوم: پیشینه‌ی پژوهش

2-1- مقدمه

2-2- ناتوانی‌های یادگیری

2-2-1- ویژگی‌های کودکان با ناتوانی یادگیری

2-2-3- طبقه‌بندی ناتوانی‌های یادگیری

2-3- ناتوانی یادگیری ریاضی

2-3-1- تعریف ناتوانی یادگیری ریاضی

2-3-2- ویژگی‌های کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی

2-3-3- سبب‌شناسی اختلال ریاضی

2-4- روش‌های آموزش کودکان با اختلال یادگیری ریاضی

2-4-1- روانشناسی رفتاری و آموزش مستقیم

2-4-2- آموزش‌های شناختی و فراشناختی (آموزش حل مسأله)

2-4-2-1- اصول زیربنایی نظریه‌ی یادگیری شناختی(جونز، پالینسکار، اوگل و کار، 1989)

2-4-2-2- آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

2-4-2-3- آموزش راهبردهای فراشناختی یادگیری

2-5- برنامه‌ی آموزش دانش و مهارت‌های فراشناختی

2-5-1- برنامه‌ی آموزش دانش و مهارت‌های فراشناختی جاگر و همکاران (2005)

2-5-2- برنامه‌ی آمورش مهارت‌های شناختی و فراشناختی دمبو(1994)

2-5-3- برنامه‌ی آموزش مهارت‌های شناختی و فراشناختی درس ریاضی و حل مسأله

2-5-4- برنامه شناختی و فراشناختی حل مسأله مونتاگو(1997)

2-5-5- برنامه آموزش مهارت‌های شناختی و فراشناختی ریاضی و حل مسأله‌ی یوسفی و همکاران(1385)

2-6- برنامه آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو(2007)

2-6-1- زمینه‌ی نظری و پیشینه‌ی تحقیقاتی برنامه‌ی آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو

2-6-2- روش‌شناسی

2-6-3- نتایج

2-6-4- بحث

2- 7- تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع در داخل و خارج از کشور

فصل سوم: مواد و روش‌ها

3-1- مقدمه

3-2- نوع پژوهش

3-3- جامعه پژوهش

3-4- شیوه نمونه‌گیری

3-4-1- حجم نمونه

3-5- ابزار پژوهش

3-5- 1- چک لیست تشخیصی اختلال ریاضی

3-5-2- پرسشنامه‌ی ارزیابی و سنجش مهارت‌های فراشناخت ریاضی پانورا و فیلیپو

3-5-3- آزمون هوش ریون

3-5-4- آزمون عملکرد حل مسأله

3-6- اجرای نهایی

3-7- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

3-8- محدودیت‌های پژوهش

3-9- مداخله‌ی روانشناختی برنامه‌ی فراشناخت پانورا و فیلیپو

فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

4-1- مقدمه

4-2- یافته‌های پژوهش

4-2-1- بررسی و نتایج فرضیه‌ی اول پژوهش

4-2-2- بررسی و نتایج فرضیه‌ی دوم پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5-1- مقدمه

5-2- خلاصه‌ی از پژوهش

5-3- بیان یافته‌ها و بحث پیرامون آن

5-4- پیشنهاد‌های عملی جهت کاربرد یافته‌ها

5-5-پیشنهاد موضوع‌های پژوهشی

منابع فارسی

منابع انگلیسی

پیوست‌ها

چکیده‌ی انگلیسی





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
پایان نامه ‏بررسی ساختار و فرایند عملکرد ترانسفورماتور های خشک و
پایان نامه ‏ بررسی ساختار و فرایند عملکرد ترانسفورماتور های خشک و تغذیه سیستم های بالاسری ‏در 205 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مهندسی برق
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 2155 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 205
پایان نامه ‏بررسی ساختار و فرایند عملکرد ترانسفورماتور های خشک و تغذیه سیستم های بالاسری ‏

فروشنده فایل

کد کاربری 8
کاربر

پایان نامه ‏ بررسی ساختار و فرایند عملکرد ترانسفورماتور های خشک و تغذیه سیستم های بالاسری ‏در 205 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخشی از متن :

 

دلیل استفاده از ترانسفورماتورهای خشک در صنعت مترو در بار کامل درجه حرارت آنها به ندرت از مقدار مشخصی تجاوز می کند . در ضمن بدلیل اینکه ایستگاههای مترو در محیط بسته قرار دارند و آلودگی روی ترانسهای خشک اثر کمتری دارد از این نوع ترانس استفاده شده است و در ضمن خود ترانس نیز آلودگی کمتری در محیط ایجاد می کند ، چون ترانسهای روغنی به آلودگی حساس می باشد استفاده از آنها در تونلهای مترو ایجاد محدودیت می کند .همچنین رطوبت نیز روی این ترانسها اثر می گذارد ، در ضمن روی مساله آتش سوزی ترانسهای خشک مزیت خیلی بهتری دارند ، چون در برابر شعله ( مدت یک دقیقه در برابر شعله مستقیم مقاوم است ) این ترانسها دارای قابلیت کارکرد در مناطق با بارالکتریکی زیاد را دارا می باشند ، در ضمن قابلیت نصب آسانتر را نسبت به ترانسهای روغنی دارا می باشند ، در ضمن قیمت ارزانتری نسبت به ترانسهای روغنی یکی از دلایل استفاده در متروی تهران می باشد . مقاومت در برابر رطوبتهای زیاد ( ترانس می تواند در رطوبت 100% برق دار گردد . ) جریان نشتی ندارد نسبت به ترانس روغنی دارای تلفات کمتری می باشد ، سطح نویز در این نوع ترانس پایین تر می باشد . این ترانسها آلودگی ندارند بنابراین چون در محیط بسته مورد استفاده قرار می گیرد مزیت مهمی می باشند . در ضمن تکنولوژی ساخت آسانتری نسبت به ترانسهای روغنی دارند .





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
پایان نامه بررسی تاثیر آرایش لوله های گاز در کارایی حرارتی گرمکن
بررسی تاثیر آرایش لوله های گاز در کارایی حرارتی گرمکن ها در ایستگاههای تقلیل فشار در 105 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مهندسی مکانیک
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 3324 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 105
پایان نامه بررسی تاثیر آرایش لوله های گاز در کارایی حرارتی گرمکن ها در ایستگاههای تقلیل فشار

فروشنده فایل

کد کاربری 8
کاربر

بررسی تاثیر آرایش لوله های گاز در کارایی حرارتی گرمکن ها در ایستگاههای تقلیل فشار در 105 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

چکیده :

در ایستگاههای تقلیل فشار از گرمکن های غیر مستقیم (Indirect water bath heater) به منظور گرم کردن دمای جریان گاز ورودی به دستگاه کاهش فشار (Regulator) استفاده می شود. این کار به منظور جلوگیری از یخ زدگی احتمالی جریان گاز در اطراف دستگاه کاهش فشار بویژه در ایام سرد سال صورت می گیرد. یکی از عوامل بسیار موثر در کارایی حرارتی این گرمکن ها آرایش لوله های حامل گاز است که در داخل مخزن آب گرمکن قرار دارند. نحوه قرار گیری این لوله ها از نظر فاصله افقی و عمودی و نیز آرایش موازی یا متقاطع ضریب انتقال حرارت جابجایی بیرون لوله ها را تحت تاثیر قرار می دهد. با افزایش ضریب انتقال حرارت می توان سطح مورد نیاز لوله ها را کاهش داد و در نتیجه گرمکن ها را می توان با اندازه های کوچک تر استفاده نمود که باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت، گاز مصرفی مشعل ها و نیز فضای اشغال شده در ایستگاه می شود. در این طرح با استفاده از روشهای تحلیل عددی و بررسی انواع آرایش های لوله های داخل گرمکن، تاثیر آن بر ضریب انتقال حرارت جابجایی مطالعه می گردد و در نهایت بهترین آرایش ممکن برای لوله ها که باعث صرفه جویی در سطح انتقال حرارت و در نتیجه کاهش اندازه گرمکن شود پیشنهاد می گردد.

از عوامل موثر دیگر در این زمینه می توان به بهینه بودن در جه حرارت گاز خروجی اشاره نمود . به عبارتی روشی پیشنهاد می گردد که گاز بیشتر از حد مطلوب و مورد نیاز گرم نگردد . این امر سبب می شود که انرژی کمتری در هیتر صرف شود و به طور غیر مستیم راندمان آن افزایش یابد . در این طرح با استفاده از کد های نوشته شده ابتدا به بررسی معادله حالت های مختلف پرداخته و معادل حالتی با بیشترین دقت پیشنهاد می گردد . سپس با توجه به این معادله حالت دمای بهینه خروجی هیتر ارائه خواهد گردید . لازم به ذکر است جهت بررسی صحت نتایج کد های نوشته شده از داده های تجربی ایستگاه تقلیل فشار ایستگاه بیستون و نتایج تحقیقات انجام شده قبلی استفاده شده که در هر دو مورد نتایج مطلوبی به دست آمده است .





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامع
پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامعه و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران در 131 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 324 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 131
پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامعه و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران

فروشنده فایل

کد کاربری 7174
کاربر

پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامعه و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران در 131 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فصل اول: کلیات

مقدمه

 

وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن رکین پاسخگویی و تصمیم گیریهای اقتصادی آگاهانه از ملزومات بی بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است . صاحبان سرمایه اعتبار دهندگان ، دولت و دیگر استفاده کنندگان برای تصمیم گیری در زمینه خرید ، فروش ، نگه داری سهام ، اعطای وام ، ارزیابی عملکرد و دیگر تصمیمات اقتصادی مهم به اطلاعات مالی معتبر ، مربوط و قابل فهم نیاز دارند . سرمایه گذاران زمانی در یک واحد اقتصادی سرمایه گذاری می کنند که اولا درباره آن اطلاعات کافی ( شامل اطلاعات مالی ) داشته باشند و ثانیا به این اطلاعات اطمینان کنند ، بنابراین در صورتی که تصمیمات آگاهانه تلف و اقتصاد کشور آسیب می بیند . اگر چه اطلاعات مالی از منایع مختلف قابل استخراج است ، اما در حال حاضر صورتهای مالی هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهد و بنابراین باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : جمعه 94/11/23
پکیج (پروتکل) درمانی - آموزشی معنا درمانی گروهی
پکیج درمانی آموزشی معنادرمانی گروهی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
پکیج (پروتکل) درمانی - آموزشی معنا درمانی گروهی

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر
  • پکیج درمانی آموزشی معنادرمانی گروهی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
  • توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی

 

  • مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی
  • آماده سازی در 10 جلسه درمانی
  • دارای رفرنس معتبر و به شیوهAPA

 

  • نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:
  • جیمز سی. کرونباخ (1973) معناتحلیل گری را به منظور کاربرد عملی مرحله به مرحله اصول معنادرمانی فرانکل ابداع نمود که در آن با فعالیت های عینی از افراد خواسته می شود تا معنا و قصد خود را در زندگی بیابند. کرونباخ اصطلاح تحلیل را به جای درمان برگزید چرا که می خواست نشان دهد شرکت کنندگان در معناتحلیل گری لزوما نباید بیمار روانی باشند. معنا درمانی روشی از رویکرئ وجودی است که زمینه ی فلسفی و نظری عالی برای کار گروهی فراهم می آورد. معنادرمانی می تواند ساختار مفهومی را برای کمک به مراجعان جهت چالش با یافتن معنا در زندگیشان پیدا کند. این شیوه روی 4 علاقه ی مهم که ریشه در هستی انسان دارد تاکید می کند. مرگ، آزادی، تنهایی و بی معنایی.
  • روند کلی از معناتحلیل گری گروهی که در زیر ارائه شده است بر اساس کار های هوتزل (2002) می باشد. این طرح حاصل تجارب صورت گرفته با درمانجویان گوناگون در طی سال های متمادی است. در هر مرحله خاص از معناتحلیل گری، طرح از انعطاف پذیری برخوردار است به این معنی که بر اساس نیازهای گروه های خاص از درمانجویان، زمان های در نظر گرفته شده، تمرینات و موضوع بحث ها می تواند تغییر یابند.
  • طرح معناتحلیل گری که در زیر ارائه شده است برای گروهی متشکل از 7 تا 10 نفر که دارای اختلال شدید نمی باشند و زمان تقریبا 20 ساعت در نظر گرفته شده است. جلسات به مدت یک ساعت، پنج بار در هفته، برای دو هفته متوالی با یک ساعت تکلیف در پایان هر جلسه به اجرا در می آیند. هر چند درمان با سایر برنامه های زمانی نیز موفق بوده است (از اجرای همه 10 جلسه به صورت فشرده در دو روز متوالی گرفته تا هفته ای یک جلسه به مدت 10 هفته). برای درمانجویان دارای اختلال شدید از جمله بیماران مزمن بستری روانپزشکی، نشان داده شده است که درمان هنگامی موفق تر است که تعداد جلسات بیشتر باشد و تکالیف عینی تر و رهنمودی تر باشند.
  • در خلال این معناتحلیل گری، تمرینات گروهی و تکالیف منزل به منظور نیل به مقاصد زیر ارائه می گردد:
  • 1. کمک به شرکت کنندگان برای شفاف سازی ارزش هایی که به گونه ای ویژه برایشان معنادار می باشند.
  • 2. تعیین اهداف معقول
  • 3. حصول اطمینان از اینکه اهداف شرکت کنندگان ارزش های معنی دار شخصی آنها را محقق می سازد
  • 4. برنامه ریزی عملی برای نیل به اهداف
  • 5. شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان که بر نیل به اهدافشان تأثیر گذار می باشند.
  • 6. لحاظ کردن نقاط قوت و ضعف در برنامه ریزی برای نیل به اهدافی که ارزش های شرکت کنندگان را محقق می سازند.
  • جلسات به شرح زیر می باشند:
  • جلسه اول
  • مقدمه: شرکت کنندگان بیان می نمایند که کیستند و چرا تصمیم به مشارکت گرفته اند.
  • اطلاعات پایه ای در مورد معنادرمانی (هستی شناسی وجودی و 4 مفهوم مرگ، تنهایی، ازادی و بی معنایی) و خط سیر مورد نظر معناتحلیل گری (روند 10 جلسه ای درمان)
  • بحث: پرسش هایی در ارتباط با معنادرمانی – معناتحلیلی
  • توضیح فن آگاهی از ارزش ها: هدف این فن این است که هر فرد به طور مجزا ارزش هایی را بیابد که برای شخص او معنادار است. به طور خلاصه فن اگاهی از ارزش ها شامل مجموعه ای از تمرینات ذهنی است که شامل چارچوبی سه مرحله ای بدین شرح می باشد:
  • بسط آگاهی هوشیارانه: به شرکت کنندگان آموزش داده می شود تا به زندگیشان از زوایایی متفاوت از زاویه دید معمول روزانه بنگرند. معمولا در این مرحله با پرسیدن سوال چه می خواهید باشید به شرکت کنندگان کمک می شود.
  • تحریک تخیل خلاق: بعد از آن که شرکت کنندگان به سوال چه می خواهید باشید پاسخ دادند، از آن ها پرسیده می شود چه ارزش هایی منجر شده است تا آن ها این پاسخ ها را بدهند. شرکت کنندگان در این مرحله می توانند از روش بارش مغزی استفاده کنند.
  • نمایان سازی ارزش های شخصی: شرکت کنندگان در این مرحله 2 یا 3 ارزش را ارزش های مرحله ی قبل انتخاب می کنند. ارزش های انتخاب شده ارزش هایی هستند که معناداری بیشتری برای فرد دارند.
  • تمرین گروهی: پیاده کردن فن آگاهی از ارزش ها در بین اعضای گروه (درمانگر نام افراد و پاسخ های حاصل از تمام تمرینات گروهی را روی تخته سیاه می نویسد).
  • تکلیف منزل: آغاز نمودن اکتشاف ارزش های خلاقیتی
  • شرکت کنندگان فهرستی از پنج شغل که قبلا داشته اند تهیه می نمایند و ابتدا شغلی را که مدت طولانی تری بدان اشتغال داشتند را ذکر می نمایند.
  • شرکت کنندگان پنج شغل را که هرگز اجرا ننموده اند اما می توانند از آن لذت ببرند را فهرست می نمایند . به قسمی که شغلی را که بیشترین لذت را از آن می توانند ببرند اول ذکر نمایند.
  • شرکت کنندگان پنج دستاورد خشنودکننده را فهرست می نمایند و دستاوردی که بیشترین رضایت و خشنودی شخصی را از آن کسب کرده اند اول ذکر می نمایند.
  • کمک فردی: اگر برای جلسه وقتی باقی بماند ، شرکت کنندگان شروع به انجام تکالیف منزل نموده و در صورت نیاز به توضیح و یا برخورد با مشکل ، سؤالاتی را مطرح می نمایند.
  • جلسه دوم
  • بحث: صحبت راجع به مشکلات مرتبط با تکلیف منزل
  • برگه های کاری مربوط به ارزش ها را دربین شرکت کنندگان توزیع نمایید (هر صفحه دارای جای خالی برای نوشتن 150 کلمه منفرد یا عبارت کوتاه می باشد).................................
  • .............
  • ........................
  • .........................................




نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 94/11/22
پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی هوش هیجانی
پکیج آموزشی درمانی هوش هیجانی در 69 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 150 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 69
پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی هوش هیجانی

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

پکیج آموزشی درمانی هوش هیجانی در 69 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی

 

مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی

آماده سازی در 15 جلسه درمانی

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

جلسه اول :

آشنایی با دانش آموزان، اجرای پیش آزمون

جلسه دوم :

 

توضیح دادن در رابطه با هیجان های اصلی و کشیدن شکل هر هیجان بصورت ، صورتک های مختلف توسط دانش آموزان روی کاغذ و تابلوی کلاس و همچنین نشان دادن حالت های چهره ای هر هیجان بصورت گروهی در کلاس توسط دانش آموزان .

 

جلسه سوم :

 

آموزش فن رها سازی هیجان هدف این جلسه بود . به دانش آموزان ، آموزش داده شد در هنگام بروز حالت های هیجانی منفی مانند عصبانیت ، غمگین و بخش یا زمانی که احساس لجاجت و حسادت را تجربه می کنند برای حس خود نامی انتخاب کنند و با بستن چشم های خود سعی بر حس کردن آن در وجود خود را داشته باشند . سپس از فن رها سازی هیجان که شامل نواختن ضربه های آرام به نواحی خاصی از بدن توسط انگشت می باشد . ( مانند بین دو ابرو ، بیرون گوشه های چشم ، روی استخوان گونه و ... ) استفاده کنند . کودکان آموزش داده شد که نفس عمیق بکشند و در هنگام ضربه زدن به مشکلشان فکر کنند و به نقاط مورد نظر به آرامی ضربه وارد کنند و با دم و بازدم های عمیق مشکل خود را به بیرون پرتاب کنند .

 

فسمتی از مبانی نظری پکیج:

هوش

 

اگرچه هوش از موضوعاتی است که در حوزه روانشناسی بسیار مورد بحث قرار گرفته است، تعریف استانداری درباره آن وجود ندارد . شاید بتوان به صورت کلی هوش را توانایی آموختن و کاربرد مهارتهایی تعریف کرد که برای سازگاری موفقیت آمیز با نیازهای فرهنگ و محیط فرد لازم است .

 

روانشناسان برای انسان 3 نوع هوش را تعریف کرده اند .

 

1 – هوش شناختی

2 – هوش هیجانی

3 – هوش معنوی

نظریه گاردنر درباره هوش چندگانه ، دیدگاه سنتی هوش و توانایی ذهنی را در زمینه تعلیم و تربیت و علوم شناختی دگرگون ساخته و روش ها و برنامه های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است .

بسیاری از معلمان و برنامه ریزان آموزشی ، نظریه گاردنر را در راهبردهای تدوین و برنامه ریزی محتوای درسی مورد توجه قرار داده و در اغلب موارد این دیدگاه را در فرایند یاددهی – یادگیری به گونه ای موثر به کار برد هاند . برای سنجش انواع هوش ، پرسشنامه و ابزارهایی ساخته شده است که در فرایند آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله این ابزارها می توان به آزمون هوش چندگانه کودکان اثر نانسی فیرز[1] و هوش چند گانه که در سال 1999 مکنزی[2] آن را تدوین کرده است و به پرسش نامه های هوش چندگانه هرمز و دو گلاس[3] اشاره کرد .

ویلیامز[4] ، بلایت[5] و همکاران 5(1996) در اثر مشترک خود با عنوان « هوش عملی برای مدرسه » این سازه را به عنوان درک شخص از انتظارات مدرسه و توانایی پاسخدهی مناسب به این انتظارات تعریف کرده اند ، که در مراحل رشد ، از کودکی تا میانی و تا آغاز نوجوانی رشد می کند . آنان در یک پژوهش نشان دادند که هوش عملی برای مدرسه را می توان با آموزش افزایش داد و بدین ترتیب دانش آموزان را در بهبود عملکرد تحصیلی کمک کرد . برای بررسی بهتر انواع هوش های مطرح شده ، می توان الگویی ساده بدست داد که نشان دهنده ارتباط میان سطوح هوش باشد .

به سخن دیگر ، برای درک و ارتباط بهتر برنامه ی درسی با پدیده ی هوش ، می توان از ساختارهای هرمی کمک گرفت که در آن سطوح مختلف هوش با یکدیگر تعاملی ویژه دارند .

1.اقتباس از هوش هیجانی؛ تالیف دکتر فیروزه سپهریان از دیوید باومن[6]

ایده های این لگو آن است که مانند نوزادان، نخستین محور تمرکز انسان، بدن(PQ)[7] است . پس از آن،مهارتهای زبان شناختی و درکی گسترش می یابد (IQ) و نکات کلیدی برنامه درسی مدارس می شود . سپس، مهارتهای ارتباطی اولیه، در فرد، رشد می کند (EQ) ؛ اما برای بسیاری از افراد، هوش هیجانی، تنها پس از پدید آمدن نیاز به بهبود و پیشرفت در فعالیت هایشان مورد توجه قرار می گیرد . هوش معنوی(SQ)[8] نیز هنگامی مهم می شود که فرد بدنبال هدف و معنا است و از خود می پرسد که این همه آن چیزی است که وجود دارد ؟

پرسشی که از زمان کودکی به شکلهای گوناگون برای آدمی مطرح می شود و او در جستجوی پاسخ قانع کننده به آن است با توجه به سطوح مختلف هوش ذکر شده در بالا ، می توان دریافت که این سطوح تعاملی ویژه با یکدیگر دارند . برای نمونه ، فرد به بخش های مهم و بنیادی EQ نیاز دارد تا رشد معنوی او با موفقیت آغاز شود ، سازه های خودآگاهی هیجانی و همدلی، شالوده و پایه های بسیار استوار برای ورود به هوش معنوی پی ریزی می کنند . با این مهمه ، هنگامی که رشد معنوی آغاز می شود، بازخورد مثبت آن، وضعیت مهارتهای EQ است و در یک چرخه ، تربیت بیشتر EQ تقویت بیشتر SQ را در پی دارد . ( افتخار ، 1390 )

ابتدا تعریف مختصری از هوش شناختی بیان می کنیم و سپس به تفاوت میان هوش شناختی و هوش هیجانی می پردازیم .

 


[1] - Fairs

[2] - Mackenzie

[3] - Harms & Douglas

[4] - Williams

[5] - Blythe

[6] -Bavman

[7] - Physical quotient (PQ)

[8] -Spiritual quotient(SQ)

 

 

مفهوم هوش هیجانی :

سالووی و مایر یک تعریف تجدید نظر شده و پیچیده تری را از هوش هیجانی ارائه نمودند . در این تعریف چهار بعد برای این سازه در نظر گرفته شده است :

1 – احساس و ابراز هیجان

2 – تسهیل تفکر توسط هیجانات

3 – فهم و تحلیلی هیجان ها

4 – تنظیم بازبینی هیجانات

بنابراین تعریف می توان کفایت های مرکزی درگیر در هوش هیجانی را شامل : ابراز هیجان در خود و دیگران فهم این هیجان ها و اداره هیجان ذکر نمود .

گلمن هوش هیجانی را توانایی برانگیختگی خود، پایداری در مواقع شکست ، توانایی کنترل انگیزه های ناگهانی ( تکانه ها ) و تمایلات ، به تاخیر انداختن و ارضاء تمایلات ، توانایی نظم بخشیدن به حالتهای روحی و توانایی اصرار ورزیدن و امیدواری می داند .

این نظریه اعتقاد دارد آنچه که می تواند پیش بینی کننده موفقیت و سلامت روانی فرد در آینده باشد توانایی هوش هیجانی است .

چهار بعدی که سالووی و مایر برای هوش هیجانی ذکر کرده بودند در اصلاحیه ای از طرف گلمن به چهار حوزه به شرح زیر تبدیل شد .

1 – آگاهی از هیجانات خود

2 – مدیریت هیجانات خود

3 – شناسایی هیجانات دیگران

4 – تنظیم روابط خود با ددیگران

مایروسالووی در کتاب بار – ان و پارکز هوش هیجانی را تحت عنوان سه معنی بررسی نموده اند . این سه معنی عبارتند از :

1 – هوش هیجانی به معنی طرز تفکر یک عصر یا دوره

2 – هوش هیجانی به معنی شخصیت

3 – هوش هیجانی به معنی توانایی ذهنی

هوش هیجانی به معنی طرز تفکر یک عصر یا دوره اولین و کلی ترین معنی هوش هیجانی است ، روحیه ای که در یک عصر یا دوره وجود دارد و عبارتست از خصوصیات فرهنگی – معنوی یا احساسی که یک دوره را مشخص می کند .

طرز تفکرهای یک دوره متعدد در هم تنیده اند . به نظر مایروسالووی هوش هیجانی یکی از این طرز تفکرهای این عصر می باشد و لذا اولین معنی هوش هیجانی جنبه فرهنگی و سیاسی دارد .

هوش هیجانی به معنی شخصیت بیشتر جنبه مردمی داشته و به یک بسته خصوصیات شخصیتی اشاره می کند که برای موفقیت در زندگی مهم می باشد با بررسی بعضی از نظریه های شخصیت مانند الگوی پنج عاملی مک کری در می یابیم که فاکتورهای هوش هیجانی مانند عامل های تشکیل دهنده شخصیت می باشند .

روان رنجور خویی ( نگران ، ناایمن ، عصبی ) ، خوشایندی ( خوش قلب ، ساده دل ، مورب ) ، برونگرایی ( پرحرف ، لذت جو ، با محبت ) ، وظیفه شناس ( با دقت ، قابل اعتماد ، منظم ) گشادگی ( مبتکر ، مستقل ، سازنده ) در مقایسه بعضی از نظریه های دیگر هوش هیجانی تنها به عنوان یکی از سازه های شخصیت در نظر گرفته می شود . با توجه به وسعت شخصیت و بخش های آن هیجان و انگیزش کل شخصیت را در بر نمی گیرد .

هوش هیجانی به معنی توانایی ذهنی به نظر مایر و سالووی مناسب تر به نظر می رسد . رویکردهای علمی هوش هیجانی را بیشتر با عبارت توانایی ذهنی تعریف می کنند و آن اشاره به یک دسته توانایی هایی دارد که در پردازش اطلاعات هیجانی بکار می رود . (فریدمن، 2003)

 

 





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 94/11/22
پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT
پکیج آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT در 18 صفحه با فرمت pdf
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل pdf
حجم فایل 567 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

پکیج آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT در 18 صفحه با فرمت pdf

 

توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی

 

مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی

آماده سازی در 8 جلسه درمانی

نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

جلسه اول (ذهن آگاهی)


این جلسه در واقع پس از یک جلسه سنجش رخ می دهد. در آن جلسه ما از طریق والدین کودک ، کاملاً کودک را و رفتارهای مشکل ساز و کنترلی او را شناخته ایم و روند کار را کاملاً برای آنها توضیح داده ایم.. سه جلسه اول صرفاً با والدین است و از جلسه چهارم به بعد حضور کودک هم در کنار والدین خواهد بود.( مشاور : )خطاب به مادر( یکی از موقعیتهایی که اخیراً برایت پیش آمده که از دست کودکت ناراحت یا عصبانی شدی را برایم تعریف کن و بگو چه کار کردی. مادر : دیروز صبح دوباره دیدم کمدش را که دیشب مرتب کرده بود از اول ریخته بیرون و دارد دوباره لباهایش را تا میکند . منهم خیلی سرش داد کشیدم . کلی گریه کرد. مشاور: خیلی خب. پس اگر من دوربین میشدم و دیروز صبح می آمدم توی خانه تو این را ضبط می کردم که کودکت دوباره کمدش را مرتب می کردو تو سرش خیلی داد کشیدی.....

 

 

جلسه دوم


پس از بررسی موقعیتهای نوشته شده ؛
مشاور : خب حالا بگذار با یک داستان برایت بگویم چه اتفاقی می افتد.

استعاره جزیره (کشتی)
تا حالا سوار کشتی شدی؟ فرض کن سوار کشتی می شوی و میخواهی بروی به کشوری که همیشه آرزویش را داشتی. اما میان راه ناگهان طوفان میشود و کشتی غرق میشود. تو شناکنان خود را یه جزیره ای در آن نزدیکی میرسانی. می آیی لب ساحل می نشینی و میروی تو فکر که چی می خواستیم چی شد. توی همین فکرها هستی که ناگهان گرسنه ات می شود. پا میشی میری دنبال غذا. دوباره میای و میشنی به فکر یک کشتی که بیاد ببردت به کشورت اما شب میشه میگی فعلاً بیخیال کشورم فعلاً یه سرپناه پیدا کنم آروم شم . بعد تشنه ات میشه. آب شوره . میری دنبال آتیش که آب شورو شیرین کنی و ... خلاصه یک ماه میگذره می بینی تو همش سرگرم رفع نیازهای جزیره ایت بودی. گرسنگی، تشنگی ، سرپناه و سایه بان و... . در حالیکه قرار بود بری به کشورت برسی. پا میشی بری که یه کشتی بسازی اما با خودت میگی، بیخیال من به این شرایط عادت کردم . نکنه همینم از دست بدم. زندگی واقعی تو هم همینه:
یه روز سوار کشتی .............





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 94/11/22
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 


بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 267559

 
بنر 120 * 240