سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
مقاله جایگاه فعالیتهای عملی در آموزش و یادگیری علوم تجربی
مقاله جایگاه فعالیت‌های عملی در آموزش و یادگیری علوم تجربی
دسته بندی مقاله و تحقیق
بازدید ها 5
فرمت فایل docx
حجم فایل 41 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
مقاله جایگاه فعالیت‌های عملی در آموزش و یادگیری علوم تجربی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

کلید واژه ها: فعالیتهای عملی، آزمایشگاه، آموزش اثر بخش، یادگیری، علوم تجربی

اشاره

امروزه آموزش علوم تجربی بالاخص؛ فیزیک، شیمی، و زیست شناسی در مدارس، به یکی از موضوعهای دشوار و مورد توجه تبدیل شده است. تعداد اندکی از معلمان می توانند علوم تجربی را به نحو احسن و منطبق با اهداف آموزشی قصد شده آموزش دهند. موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که هرگونه تلاش برای ارتقای کیفی آموزش علوم تجربی در مدارس و حتی دانشگاهها را بی اثر می سازد. در مدارس، در آموزش علوم تجربی بالاخص؛ فیزیک، شیمی، و زیست شناسی که همگی علوم آزمایش محور محسوب می شوند، بیشتر به تشریح و بیان حقایق و اصول اولیه شناخته شده علمی پرداخته می شود که پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شوند. برای آموزش اثر بخش علوم تجربی حتماً باید از فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی استفاده شود تا ساخت شناختی دانش آموزان تقویت شده و همچنین مهارتهای عملی لازم را فرا بگیرند.

در این مقاله سعی خواهد شد تا به اهمیت و جایگاه فعالیتهای عملی در آموزش و یادگیری علوم تجربی و نیز بررسی موانع موجود در اجرای این گونه فعالیتها پرداخته شود.

علوم تجربی یکی از دانشها و معرفتهای بشری است که یافته های آن از راه مشاهده تجربی به دست می آید و ملاک یا معیار درستی آنها، انطباق داشتن با مشاهدات تجربی است. هدف از آموزش علوم تجربی، آموزش پدیده هایی است که در زندگی روزانه مشاهده می شود. در همه نظامهای آموزشی جهان، آموزش و یادگیری علوم تجربی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تلاش می شود تا همه دانش آموزان، ضمن آشنایی با اصول و مفاهیم علوم تجربی و کسب سواد علمی لازم، آگاهیهای لازم برای یک شهروند مطلوب را کسب کنند. دانش آموزان با کسب آگاهی و مهارت لازم در زمینه های مختلف علوم، قادر خواهند بود تا در زندگی خود تصمیمات آگاهانه و منطقی بگیرند.

فهرست

اشاره. 3

تاریخچه استفاده از فعالیتهای عملی در آموزش علوم. 4

نقش فعالیتهای عملی در آموزش و یادگیری علوم. 6

اهمیت انجام فعالیتهای عملی در آموزش علوم. 8

مشکلات موجود در انجام فعالیتهای عملی.. 8

نتیجه گیری: 10

منابع: 10





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 95/1/26
 


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 267523

 
بنر 120 * 240