سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق
دانلود پایان نامه بررسی رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 159 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

دانلود پایان نامه بررسی رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق در 100 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

 

 

فصل اول :

 

مقدمه

 

کلیات

 

بیان مساله

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

 

اهداف تحقیق

 

فرضیه ها ی تحقیق

 

متغیرهای تحقیق

 

تعاریف عملیاتی

 

فصل دوم :

 

انتخاب همسر

 

از دست دادن همسر ، شاخصترین فقدان

 

آغاز و مبدا خلقت انسان چیست؟

 

خانواده و ساختار آن

 

چرخه زندگی خانواده

 

فصل سوم :

 

« روش تحقیق

 

جامعه

 

نمونه آماری

 

جمع آوری اطلاعات

 

محاسبه نمونه آماری

 

روش جمع آوری اطلاعات

 

جداول

 

نمودارها

 

آزمون فرضیه

 

تحلیل یافته ها

 

فصل چهارم :

 

تحلیل یافته ها

 

فصل پنجم :

 

نتیجه گیری

 

محدودیت های تحقیق

 

پیشنهادات

 

منابع و مأخذ

 

 

 

چکیده :

 

 

انسان به عنوان اشرف مخلوقات و برتر موجودات دارای ویژگی ها و صفاتی است، که این موجود را از سایر موجودات برتر ساخته است. یکی از خصوصیات و برتری ها داشتن عقیده و نظر و آراء درباره دنیا و آخرت است که اضولاً انسان کیست؟ و از کجا آمده است؟ و به کجا خواهد رفت؟ و هدف از این خلقت چیست؟

 

همه این سوالات و پاسخ ها در ویژگی دنیداری و فطرت خداجویی وی به ودیعه نهاده شده است. موضوع دین و دین مداری و اعتقاد به باورهای دینی و انجام مراسک و مناسک دینی از جمله اعتقاد به اصول دین و تعهد و تقید به آنها و انجام فروع دین چون نماز یا روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، از جمله این باورهاست. از لحاظ اعتقادی هم انسان قادر به شناخت رمز و رموز خلقت به تنهایی نیست مگر از طریق سالکان و پیامبران و امامان و پیشوایان دینی و صاحب امر و ولایت که در اسلام و مذهب شیعه به فقه و فقها و آثار و دستورات قوانین اجرایی آنها تحت عنوان رساله احکام و سایر ادعیه و دعاها که تحت عنوان باورهای دینی تعریف می شود.

 

حال سوال این است، که آیا باورهای دینی در ازدواج موفق هم تأثیر دارد؟

 

پاسخ محقق و فرضیه پژوهشگر این است که باورهای دینی در موفقیت ازدواج تأثیر دارد. یعنی زوجین که دارای باورهای دینی و مذهبی هستند و خدا و وحی و قرآن و تعالیم قرآنی را در زندگی مشترک موثر می دانند با صبر و حلم و قضا و قدر و حکم الهی و احتراز از خودپسندی و غرور و دنیاپرستی و توجه به ارزش والای انسانی و تقدس ازدواج و نسل آینده همه سختی های زندگی را به عنوان حلاوت و شیرینی زندگی به جان می خرند و تحمل سختی ها و مرارت ها و ناملایمات را به قیمت اجر نهایی و تقدیر الهی و صواب اخروی تحمل می کنند و طلاق و جدایی را فقط به خاطر مثلاً نداشتن ماشین یا فلان ویلا یا فلان مسافرت یا فلان مد و هنرپیشه انجام نمی دهند و حجاب و احترام به شوهر و تربیت آینده فرزندان را یک تکلیف و وظیفه الهی و انسانی و اخروی حتی در شرایط سخت و فقیرانه و ضعیفانه می پذیرند و هزاران شرایط از این نمونه ها که ثابت شده است کسانیکه در باورهای دینی و ارزش های مذهبی و اعتقادات آرمانی و آسمانی جدیت دارند. دارای زندگی آرام و دلپسند و پسندیده و متعادل و الگو و سالم و طبیعی هستند، حتی از کوچکترین امکان مالی و شغلی و تربیتی خدا را شکرگزار هستند و حتی بلاها و مصیبت ها را تقدیر الهی می پندارند و آن را آزمایش الهی می شمارند. به همان دلایل در تحقیق حاضر تعداد 400 نفر زوج در دو گروه شامل گروه اول که دارای باورهای دینی بالای نمره 10 هستند و زوجینی که دارای باورهای دینی زیر 10 هستند. چون 20 سوال برای ارزیابی باوردینی و طلاق منظور شده و هر سوال 1 نمره منظور شده پس از استخراج اطلاعات به آسانی نمره تعداد 400 نفر در 2 نمره باور دینی و طلاق یا ادامه زندگی محاسبه شده است. و پس از جمع بندی از طریق ضریب همبستگی اعتبار و معنی داری این فرضیه ها به اثبات رسیده است و در نهایت پس از تحلیل یافته ها و ارائه مشکلات تحقیق به پیشنهاداتی اشاره و با منابع و مأخذ به پایان رسیده است. ضمن اینکه در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه نیز اشاره شده است.

 

نتیجه گیری :

 

با توجه به داده های بعمل آمده و نتایج حاصله از یافته های آمار توصیفی بخصوص میانگین یافته ها و نیز جداولی که از طبقه بندی باورها و موفقیت در ازدواج صورت گرفته است.

 

آمار توصیفی و نقلی نیز از اعتبار زیادی برخوردار است. و در تحلیل آماری از نوع استنباطی نیز که از روش همبستگی SPحاصل گردید 83% = r عددی بسیار مناسب ئو گویا و معتبر در شرح و تبیین یافته های تحقیق حاضر است.

 

یعنی اگر 10% = rیافته های تحقیق بسیار ضعیف می نمود و چون به 100 نزدیک تر است پس اعتبار و روایی تحقیق نیز بالاتر است.

 

ضمائم :

 

چون موضوع تحقیق در مورد باورهای دینی و طلاق و ازدواج بوده فلذا به دلیل ملاحظات اخلاقی و حفظ امانت از افشای عکس یا اطلاعات دیگر در مورد ازدواج و یا طلاق از آوردن ضمائم خودداری کرده ایم.

 





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 94/11/22
 


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 267378

 
بنر 120 * 240