سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان
دانلود پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان در 80 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 108 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80
پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

دانلود پایان نامه بررسی رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان در 80 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
«کلیّات»
«بیان مسئله»
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
متغیرهای تحقیق
تعاریف واژه ها و اصطلاحات
مبانی نظری و تئوریک
اصول رشد شناختی
تشخیص افراد از اشیاء
درک دیدگاه دیگران
شناخت اجتماعی و واکنشهای عاطفی
استنباط کودک از دیگران
استنباط از دیگران
فرآیندهای تغیر رشدی
دوستان و دوستی
نظریه کلبرگ
شباهت بین نظریه ها
قضاوتهای اخلاقی اجتماعی
استدلال و رفتار اخلاقی
تربیت و اقسام آن
عوامل تربیت
الف ) خانه یا خانواده
ب ) مدرسه
ج ) جمعیت های دینی و اخلاقی
د ) عوامل پیش بینی نشده
تربیت بدنی
لزوم تعدیل غرائز، و آثار سوء آزادی در ارضاء آن
تربیت هماهنگ
روش تحقیق
جامعه
نمونه آماری
توضیح
ابزار جمع آوری اطلاعات
روش انجام تحقیق یا جمع آوری اطلاعات
اعتبار و روایی ابزار
آمار استنباطی
آزمون فرضیه ها
نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات
پیشنهادات
منابع و مأخذ
ضمائم و پیوست ها

 

 

منابع و مأخذ :

 

ردیف

نویسنده

اثر

مترجم

انتشارات

محل انتشار

سال

1

دلاور ، علی

روش های آماری

-

پیام نور

تهران

1372

2

حجتی کرمانی، محمدباقر

اسلام و تعلیم و تربیت

-

دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تهران

1370

3

سعدی

گلستان

محمدعلی فروغی

کتابخانه ملی

تهران

1371

4

سیف علی، اکبر

روان شناسی پرورشی

-

آگاه

تهران

1371

5

شریعتمداری، علی

جامعه و تعلیم و تربیت

-

امیرکبیر

تهران

1364

6

سیف، علی اکبر

روان شناسی تجربی

-

رشد

تهران

1381

7

محاسن – هنری

روان شناسی رشد کودک

مهشید یارسایی

مرکز

تهران

1371

 

چکیده :

 

همواره تربیت و اداره فرزندان برای نسل آدمی از بزرگترین دغدغه های دیرین و نیز از مهمترین شاخص های تربیتی آدمی در طول تاریخ بوده است.

تربیت و تعلیم و اداره فرزندان جزء خصوصیات فطری و نهادی انسانها بوده و هست و بدین معنی نیست که هر قدم و خانواده و هر جامعه ای که دیندار نیست و به باورهای دینی نرسیده حتماً به تربیت فرزندان و بچه ها هم اقدام نمی کند. هرگز چنین نبوده، زیرا اگر هم اعتقادی در این زمینه داشته باشیم این است که بشر فطرتاً خداجو بوده و هست و خواهد بود اگر هم در گذشته شریعت و طریقت وجود نداشته ولی در درون و فطرت انسانها دین و دینداری جریان داشته که دلیل این موضوع دریاپرستی و ماه پرستی و خورشید پرستی به عنوان مظاهر الهی شاهد آن بوده ایم. به هر حال پس از اعلان دین های آسمانی نظیر زرتشت و یهود و مسیحیت و بهرحال اسلام تربیت نیز تحت تاثیر آنها قرار گرفت. و مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان و هندوها با الهام از دین و باورهای خود در زندگی خانوادگی در نامگذاری بچه ها و تربیت و آموزش ها و حتی نظام ازدواج و غیره دین جای خود را در خانواده ها به خوبی نشان داده است.

در این تحقیق نیز با بسط مسایل دینی و تاثیر دینداری در آموزش و تربیت فرزندان فرضیه تاثیر دینداری در تربیت دینی فرزندان تبیین شده است با شرح مسئله اینکه آیا باورهای دینی و اعتقاد به خدا و پیامبر و وحی و رسالت و مبانی اعتقادی مثل نماز و روزه و فروع دین در تربیت و آموزش فرزندان تاثیر دارد؟ فرض در این تحقیق این است که تربیت دینی در رشد و تعالی فرزندان موثر است.

و خانواده هایی که گرایش و توجه دینی دارند و خانواده هایی که به ارزش های دینی و اعتقادی پای بند هستند در پرورش و تربیت فرزندان موفق بوده و از نظر گرایش فرزندان آنها به گناه و اعتیاد و بزهکاری و خلاف و سرقت و اختلالات دیگر نرخ کمتری نسبت به سایر خانواده ها به خصوص خانواده هایی که گرایش کمتری به دین و دینداری دارند نشان می دهد.

برای جمع آوری یافته ها یک پرسشنامه 10 سوالی در دو قسمت تنظیم کردیم. در 5 سوال اول از فرزندان درباره میزان عملی آنها به شعائر دینی و در 5 سوال دوم نگاه و نظر مردم درباره این افراد را از لحاظ تاثیر تربیتی جویا شدیم.

در واقع بخش اول سوالات باورهای دینی و بخش دوم تربیت دینی را شامل می شد که در 10 سوال طراحی شده و از 100 نفر در هر 10 سوال پرسش شده و نتایج یافته ها در جدول کلی و خام داده ها آمده است. که در صفحه 77 گزارش شده است.

و در جدول صفحه 88 فرزندان با باورهای مختلف در ده سوال گزارش شده اند. کسانیکه به باورهای دینی معتقد بودند 62% و بی اعتقاد 38% و میزان تربیت آنها نیز که از قسمت دوم پرسشنامه به دست آمده به عنوان y قرار داده و از طریق ضریب همبستگی معنی داری یافته ها را نشان داده ایم.

 

مقدمه :

 

فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لایعلمون (سوره روم، 30)

آیه ی سی ام سوره روم و ده ها آیه ی دیگر در قرآن نشان می دهد که انسانها فطرتاً خداجو هستند و خداجویی و دینداری و دین خواهی در سرشت و نهاد و ذات انسان ها قرار داده شده است[1].

دین و دینداری به مفهوم ایمان و اعتقاد قلبی به خدا و عوالم غیبی و وجود روح و تسلیم در برابر اوامر و مشیت الهی و قدرت بزرگ و ازلی که قاهر و قادر به جهان محسوس و عوالم دیگر است.

دینداری در خانواده و تربیت فرزندان و آموزش و تربیت مفاهیم زندگی و حتی رشد و بالندگی آنها و پذیرش مواضع و تعالیم آسمانی در لحظه لحظه زندگی جسمانی و روانی و روحانی آنچنان است که به قول سعدی هر نفسی که فرو می رود ممد حیات و چون بر می آید مفرح ذات و در نعمت نفس کشیدن دو شکر واجب است[2].

شاید در هیچ یک از میاخت و قواعد بنیانی موضوع دینداری از همه اصیل تر و حساس تر و حیاتی تر است.

زیرا دین و دینداری در همهی اعصار و زمان ها بنوعی با حیات دنیوی و اخروی جهانیان در ارتباط است.

تعلیم و تربیت چه از نوع کلاسیک و چه از نوع سنّتی در همه ی بخش های زندگی در مورد کودکان و فرزندان کاملاً تأثیر دارد.

اگر نامگذاری فرزدندان و رشد و تعالی آنان و کار کردن و آداب رفتاری و اجتماعی آنان و قوای درونی و بیرونی فرزندان را در وارتباط با مردم تحلیل کنیم و اگر لحظه لحظه افکار و اندیشه ها و پندارهای آنان را تصور کنیم، آموزه ها و دستورات دینی و آسمانی در آن ها تأثیر دارد. هر چند ممکن است گاهی این تأثیرات منفی و زیان بار باشد. و گاهی باورهای اعتقادی با عنوان و نیّت تکامل و سازندگی باعث ایجاد اختلال و برآموزی ها و بدبختی ها در فاراد و فرزندان گردد. ولی بطور کلی در بررسی کلّی و اجتماعی آموزه ها و باورهای دینی و دینداری در تربیت و آموزش فرزندان اثرات مثبت و سازنده دارند که همین تحقیق به موارد گوناگون آن اشاره می کنیم.





نویسنده : عباس کاظمی
تاریخ : پنج شنبه 94/11/22
 


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 267373

 
بنر 120 * 240